Correu Blocs | VilaWeb.cat
COL·LABORACIONS
escolalletres | COL·LABORACIONS | divendres, 30 de novembre de 2007 | 13:37h
Estem en un món en què tot allò que fas ha de tenir una justificació més o menys elaborada. Si camino és que vaig a algun lloc, si estudio és per tenir un futur ben remunerat,  si treballo fins a les tantes és per guanyar-me l’ascens, si faig esport és per prevenir les malalties cardiovasculars. Et quedes embadalit mirant una posta de sol... per relaxar-te i rendir més a la feina, i gaudir de més bona salut i de passada, si estic en companyia d’un amant ocasional, aconseguir que vegi que sóc sensible, que sempre és positiu.  
 
El temps no es pot perdre, el temps es compra i es ven, els temps s’inverteix. I el nostre temps, l’or invisible, és finit. Doncs bé, em declaro una mà-foradada. Jo malbarato el temps: llegeixo. Però atenció, no llegeixo ni per ser més sàvia, ni per poder, entre copes de vi o un bon cafè, citar algunes frases cèlebres que de ben segur em serien rendibles. No llegeixo per dominar l’art de la paraula, ni per viure més intensament, ni per conèixer nous mons... llegeixo perquè m’agrada, encara que de vegades no m’agradi el que llegeixo. Llegeixo per parar el rellotge que mai s’atura, llegeixo per gaudir en la intimitat de la paraula escrita. Llegeixo per moltes altres coses que no em vull explicar i que no tenen un perquè definit i inapel·lable. Però el que tinc molt clar és que jo puc malgastar el meu temps perquè d’altres ho han fet construint una frase, un vers, buscant un adjectiu, cercant la frase exacta.  

Ara bé, l’escriptor dedica el seu temps al meu plaer? Si entenem la literatura com a comunicació, cal que tinguem en compte que l’autor es constitueix en emissor i el lector en receptor. Per tant, l’emissor ha de codificar el missatge amb la destresa suficient perquè nosaltres, lectors de diferents edats, bagatges culturals i experiències vitals puguem comprendre’l sense necessitat d’aclariments. Cal pensar, però, si la finalitat última de la literatura és la comunicació...

escolalletres | COL·LABORACIONS | dijous, 22 de novembre de 2007 | 22:29h

Plaza & Janés presentava al març d’aquest any La clau Gaudí, una novel·la conjunta d’Esteban Martin i Andreu Carranza que, amb una trama de conspiracions i misteris, prometia tenir un sucós èxit de vendes. La promoció que l’editorial havia fet de l’obra va arranjar, segons el Punt Digital de l’11 de novembre, tirades de 30.000 exemplars en català i en castellà i va aconseguir contractes amb editorials nord-americanes, poloneses, alemanyes i fins i tot coreanes molt abans de publicar-la. És prou evident, doncs, la confiança que els editors hi havien dipositat, i això, segurament, perquè pressentien que la novel·la s’adia als patrons literaris d’altres obres que ja havien estat econòmicament molt rendibles.    

Efectivament, en aquest sentit La clau Gaudí s’arrela en aquell aiguabarreig d’acció, misteri, conspiració, ocultisme i redempció que sovinteja en la literatura actual l’obra més representativa del qual és el famós El Codi da Vinci, de Dan Brown. Tot i que Andreu Carranza i Esteban Martin hi neguen qualsevol relació, un lector atent hi trobarà, però, massa calcs, o almenys, si més no, massa coincidències en allò que és l’estructura narrativa de l’obra, en el perfil psicològic de molts personatges i en el paper que juguen en el desenvolupament de la trama...

escolalletres | COL·LABORACIONS | dimarts, 20 de novembre de 2007 | 19:46h

(Al voltant de l’estrena de Carta d’una desconeguda al Teatre Bartrina)

Enguany el Teatre Bartrina de Reus ha inaugurat la seva cartellera de tardor amb una versió escènica de la narració de Stefan Zweig Carta d’una desconeguda (Brief einer Unbekannten, 1922). El muntatge, dirigit per Fernando Bernués i coproduït pel CAER (Centre d’Arts Escèniques de Reus), es va estrenar a la capital teatral del Camp de Tarragona abans d’instal·lar-se fins al desembre al Teatre Borràs de Barcelona. El text d’aquesta obra parteix de la traducció catalana del relat de Zweig que Carme Gala havia publicat a La Llar del Llibre (1985) i que posteriorment va revisar per a Quaderns Crema (1998). El repartiment es pot definir de manera sintètica amb tres adjectius: femení, solvent i televisiu. No és doncs un espectacle amb vocació minoritària. 

Tampoc va ser mai Stefan Zweig (1881-1942) un autor per a minories, al contrari. El públic internacional el va acompanyar en vida i el va seguir llegint després del seu suïcidi al Brasil, durant l’exili, en plena època d’expansió agressiva del Reich nazi (un suïcidi per cert famós el seu: en parella, com el de Heinrich von Kleist). A desgrat del seu inqüestionable èxit podríem dir transgeneracional, el cert és que la crítica acadèmica, ja després de la II Guerra Mundial, ha tendit sempre clarament a ignorar una mica l’obra d’aquest autor cosmopolita i brillant, del qual és precisament la seva autobiografia pòstuma El món d’ahir (1943) la peça que els crítics solen avui valorar més, com si el seu propi caràcter de testament –si no directament d’epitafi– convidés també a desar Zweig en el calaix dels successos pretèrits, dels èxits que no resisteixen el pas del temps...

escolalletres | COL·LABORACIONS | diumenge, 18 de novembre de 2007 | 19:08h

La trajectòria poètica de Joan-Elies Adell constitueix una de les més destacades creacions de la poesia catalana dels últims anys. Els seus, de moment, set llibres de poesia, han estat tots premiats sense excepció, i l'atenció de la crítica -sempre esquiva i sovint superficial, quan es tracta de poesia- ha anat creixent en continuïtat i precisió.

A més de l'obra poètica, que ha estat ja parcialment traduïda a diverses llengües, i a la qual de seguida em referiré detalladament, el dilatat currículum del jove escriptor vinarossenc es completa, sense que aquestes línies l’esgotin, amb diversos assajos, articles, i conferències i ponències en nombrosos congressos, fòrums i projectes literaris i d'investigació, a banda de la seva inclusió en un bon nombre d'antologies poètiques, entre elles, la molt masegada Imparables, de considerable repercussió entre els mitjans i la crítica, si bé és cert que -i aquesta és la felicitat i l'inconvenient de les antologies- atents més a la forma de la “provocació” que a la seva qualitat i veritable transcendència literària...

escolalletres | COL·LABORACIONS | dimecres, 24 d'octubre de 2007 | 14:56h

Visita fugaç aquest cap de setmana al poble de Cabacés, on es va fundar el Monestir de Santa Maria de Vallclara (1149) durant el mandat de Ramon Berenguer IV. El motiu va ser assistir a una interessant conferència de Josep Baluja sobre la vida als monestirs.

Vam tenir l’oportunitat d’assaborir també l’excel·lent retaule gòtic de la seva església parroquial, que ha estat restaurat recentment, i de conèixer un grup animós de persones, amb Josep Ferran al capdavant, que volen recuperar la memòria del Monestir. Tot i funcionar com a tal només una dotzena d’anys, Santa Maria de Vallclara ha quedat com a símbol d’aquella Catalunya Nova que es va projectar al segle XII.

Però la millor sorpresa de Cabacés és el Museu que el poble ha dedicat a Miquel de Montagud, un singular pintor que adorava a El Greco i que es va passar bona part de la seva fecunda vida copiant els seus millors quadres. De Montagud sorprén la seva mestria a l’hora de la composició i una qualitat com a copista que, tot i no conrear l’exactitud, suposa una agradable revisió de l’obra d’El Greco. L’artista assegurava que a Cabacés vivia l’Eco d’El Greco i és ben cert que la seva afecció i perícia amb els pinzells el van apropar molt a aquest pintor.

Per acabar, un bon pernil al bar de Torroja del Priorat, des de la terrassa que permet gaudir d’una visió única de les muntanes del Montsant. Diumenge aprofitat, doncs.

Coia Valls

escolalletres | COL·LABORACIONS | diumenge, 14 d'octubre de 2007 | 02:21h

La col·laboració entre el Teatre El Magatzem i la Biblioteca Pública de Tarragona, dincs el clcle “Literatura a escena”, continuen donant fruits. El darrer dia 3 d’octubre vam tenir ocasió d’assaborir textos de l’escriptor Joan Fuster a més d’una excel·lent coca dolça que els autors van repartir cap al final de la representació.

La cosa va anar més o menys així. Sergi Xirinacs, actor i conductor de l’obra va obrir el foc amb una presentació en que va llegir alguns textos de Fuster. Poc després entraven els actors, Miki Villalba i Josepa Urbano, els quals, en companyia d’en Xirinacs van anar desgranant un bon nombre d’aforismes de l’escriptor valencià procedents del llibre Consells, proverbis i insolències. Dues petites torres d’il·luminació donaven l’ambient per a uns missatges ràpids, impactants, mesurats, que de seguida van cridar l’atenció dels assistents per la seva mordacitat.

I és que Joan Fuster no va ser només un gran assagista, possiblement el de més altura que ha tingut l’assaig català al segle XX, també era un poeta notable i un periodista sense pèls a la llengua. Els aforismes d’en Fuster participen una mica d’aquests tres gèneres, neixen d’una profunda erudició, caminen pel terreny divulgatiu –són cultura per a compartir, diríem- i, alhora, destaquen per la seva concepció gairebé poètica.

La interpretació d’en Sergi Xirinacs i els actors que l’acompanyaven va ser notable, voluntariosa, decidits a treure el màxim profit dels textos. Tot plegat va contribuir a que el públic passés una hora agradable i que, si més no, tingués un tast significatiu de l’obra fusteriana, cada cop més oculta al lector comú. Una iniciativa, doncs, arriscada i interessant que va obtenir els aplaudiments del públic cap als actors i el director, Miquel Àngel Fernández.

Redacció

escolalletres | COL·LABORACIONS | dimarts, 22 de maig de 2007 | 22:24h

Literatura i pintura: dos llibres pòstums de Lluís Linés

per

Xavier Jové

Cap a finals d’aquest mes de maig farà ja un any que un càncer desaprensiu ens va privar de la presència física del Lluís Linés. La permanent lliçó de bonhomia que va saber dictar en vida, i la inoblidable lliçó de dignitat que ens va deixar en el dur darrer tram del seu camí, s’han vist coronades, en l’interval d’aquest primer any d’absència, per una gran lliçó d’humanisme en forma de dos magnífics llibres pòstums. El veritable humanista, d’una manera o d’una altra, sempre deixa llavor. I el professor de la Facultat de Lletres de la Universitat Rovira i Virgili, Dr. Lluís Maria Linés Heller (Barcelona, 1947 – Altafulla, 2006), filòsof, germanista i crític d’art era, essencialment, un humanista.

El passat mes d’abril es va presentar a Sant Celoni, coincidint amb la inauguració d’una exposició de Carme Aymar, un llibre que recull la trajectòria pictòrica de l’artista. Es tracta d’un volum de gran format i editat amb molta cura. El seu títol és Carme Aymar. Pintures, i el Lluís Linés és l’autor de la dotzena de textos que, des de la introducció inicial i posteriorment intercalats entre el centenar d’obres reproduïdes, ens acompanyen al llarg d’aquest vertader viatge estètic que constitueix el llibre. Un viatge a través de l’evolució del llenguatge artístic de la pintora que, amb els comentaris breus –escolis delicats, apunts impressionistes– de la veu crítico-narrativa que ens va guiant –suaument, com sense voler interferir–, es va convertint en una experiència profundament emotiva. Com diu l’autor en les paraules introductòries, en el fet meravellós de l’experiència estètica es conjuguen favorablement els elements emotius amb els reflexius, i quan això s’esdevé assolim, ni que sigui de manera breu, una mena d’estat superior en el qual “la nostra reflexió i emotivitat s’enriqueixen enormement i el nostre horitzó vital s’expandeix feliç”. Aquest –no es pot expressar millor– és l’efecte que ens produeix el periple per les planes d’aquest llibre...

Quan, cap a la meitat del volum, llegim: “Tot els que ens envolta demana ser redescobert i mirat d’una altra manera”, aixequem els ulls de la contemplació de l’oli que ha inspirat aquestes paraules i pensem commoguts en el profund sentit que tenen, escrites com foren en hores de joia arrabassades al dolor i a la malaltia implacable. Com no podia ser d’altra manera, la formació germanística de l’autor es deixa veure durant el llibre en algunes referències a poetes i artistes romàntics (Novalis; Caspar David Friedrich) o a pintors expressionistes, que Lluís Linés coneixia en profunditat: això ho sabíem prou bé els que vam tenir la sort de poder visitar amb ell importants museus alemanys en el marc dels viatges culturals d’estudiants i professors organitzats pel Departament de Filologia Anglo-germànica. El llibre presenta els textos en català, castellà i –a tall d’apèndix final– en anglès. La versió catalana, fidel i alhora subtil, es deu a Isabel Vidal, catedràtica de català a l’institut de Torredembarra, vídua del nostre autor i filla de l’escriptor mallorquí Bernat Vidal, personatge clau de la cultura illenca en les dècades dels 50 i 60. També Lluís Linés provenia d’una família culta, fill com era de l’il·lustre matemàtic Enrique Linés. Tot això, però, mai ho hauríeu esbrinat parlant amb ells: la seva modèstia no impostada, la seva manca de vanitat o de la menor ombra de petulància cultural eren –són– proverbials.

L’altra obra pòstuma motiu de la present ressenya es titula Thomas Mann (Madrid: Síntesis, 2006), i fou presentada fa alguns mesos en un acte d’homenatge que l’Associació de Germanistes de Catalunya i els seus companys de departament a la U.R.V. van retre a l’autor. Aquí ens trobem davant d’un estudi en majúscules, d’una autèntica fita de la germanística hispànica. Tot i que el Lluís Linés tampoc no va arribar a veure el llibre publicat, en aquest cas va ser a temps de poder corregir-ne les proves i revisar-ne la maqueta. El resultat és una anàlisi de conjunt de la vida, l’obra i el pensament de Thomas Mann escrita amb gran rigor i alhora voluntat comunicativa, amb densitat conceptual i estructura clarificadora, amb vasta documentació i el característic to contingut i discret de l’autor. El volum, aparegut en una col·lecció d’estudis literaris sota l’exigent direcció de Jaime Siles, és ja una referència imprescindible per al lector en llengua espanyola que es vulgui endinsar en l’imprescindible narrador de Lübeck.

Un bon llibre sempre ens remet a d’altres llibres, sempre ens convida a seguir-ne llegint. Aquesta afirmació tan simple i palmària amaga en el fons tota la màgica complexitat de l’aventura intel·lectual humana. Totes les obres de la literatura i el pensament universals estan vinculades entre si per fils incorporis que cada lector o estudiós pot recórrer en el sentit que vulgui, ja que aquest recorregut no és mai únic, sinó infinitament pluridireccional. El llibre dolent, en canvi, s’esgota en si mateix; és autoreferencial, tautològic, onanista. Entrar, de la mà de Lluís Linés, en l’univers literari de Thomas Mann, no és només un convit a (re)llegir les seves ficcions magistrals; entrar en contacte aquí amb l’obra manniana és també, necessàriament, entrar en contacte pregon amb alguns noms indispensables de la cultura occidental: Goethe, Schopenhauer, Wagner, Nietzsche, Freud. De l’Antic Testament a Max Weber, o de l’obra del germà Heinrich Mann a la del fill Klaus Mann, es multipliquen les promeses d’intensa i fèrtil lectura que les pàgines d’aquest llibre ens mouen a fer-nos.

Un llibre així no s’improvisa, com tampoc s’improvisa la pròpia formació del ver humanista, aquesta figura cada cop més rara i tanmateix més necessària en el nostre present d’arrogància tecnocràtica i estultícia de masses. Aquesta és una obra destil·lada en la inequívoca  retorta del temps, fruit de moltes hores d’estudi silenciós i de la llarga familiaritat de l’autor amb l’obra manniana a través de tota una vida acadèmica. Ara que ja ha transcorregut un mes des del darrer Sant Jordi; ara que, com cada any, uns quants dies han bastat per condemnar al just i etern oblit tot aquell sorollós exèrcit de publicacions espúries, totes aquelles piles multicolors d’oportunisme pseudocultural, d’arribisme pseudoliterari; ara, amics de l’Escola de Lletres de Tarragona, és temps de tornar a les llibreries o a les biblioteques a la recerca d’obres amb el segell de l’honestedat intel·lectual i sense data de caducitat. Les del Lluís Linés, estigueu-ne segurs, són d’aquesta categoria.

escolalletres | COL·LABORACIONS | dimecres, 2 de maig de 2007 | 08:25h

El nostre col·laborador, Adrià Targa, ens dóna notícia de l’última lectura que va tenir lloc a l’Escola de Lletres de Tarragona, on el dia 27 d’abril van rebre la visita del poeta i traductor Feliu Formosa.

VA DIR EL POETA

Faràs dos trucs i t’obriré la porta / i no em sabré avenir que siguis tu. Com ja va dir el poeta en aquests versos, aquella tarda de divendres no ens sabíem avenir de la presència d’algú com en Feliu Formosa a la nostra Escola de Lletres. Però les portes, és clar, eren obertes; no van fer falta trucs de cap mena. Quan vaig arribar a la seu, esguardat per la mirada tèrbola (però tanmateix dolça) d’una bessonada de Maries Aurèlies Capmanys en blanc i negre, el protagonista del dia ja era allí, assegut en una cadira, solitari, revisant (com tot bon home de teatre) els textos que aviat li tocaria dir. A fora alguns companys em van preguntar com funcionava la gravadora, un altre estava descobrint les funcions ocultes de la seva càmera de fotos: tots plegats érem conscients d’aquell moment “històric” a la nostra mida (perquè tothom sap que la presència d’un poeta va deixar de ser “històrica” després de l’antiguitat clàssica i, a tot estirar, de l’època dels trobadors). El fet és, però, que calia enregistrar aquella veu, mantenir viva la imatge. No obstant això, fou impossible enregistrar de cap manera el caliu que el poeta de Sabadell va saber crear entre actor i espectadors...

escolalletres | COL·LABORACIONS | dimecres, 11 d'abril de 2007 | 11:38h

El passat 23 de Març va tindre lloc a la seu de l’Escola de Lletres de Tarragona un encontre literari amb el poeta Carles Camp Mundó que ens va apropar a la seva visió del mon mitjançant la poesia.

En un primer tram l’autor va plantejar la visió del poema i la poesia des de la perspectiva del seu propi camí de maduració personal i literària. Així, estableix el poema com un viatge de l’optimisme a la decepció a mida que passen els anys de la nostra vida i el romanticisme iniciàtic es va perdent en favor de una visió mes realista. Durant el seu particular recorregut per l’evolució poètica de l’individu, Mundó va exposar que el poema és, en la concepció inicial mes romàntica, una petició dirigida a aquell que ens pot concedir un desig. Ja més endavant, en Carles Camps defineix la poesia com “la consciència elaborada d’inquietud per la soledat de l’home contemporani”, i les paraules com un conjur, un exorcisme, una superxeria.

A partir d’aquestes premisses l’escriptor defineix al poeta com aquell que ha de dir la veritat; desenganyar, desmentir i desenredar des de la intimitat i la poesia, com l’acompanyant en el viatge de la vitalitat de la joventut a la malaltia de la vellesa sent, tanmateix, el poema com l’expressió de la ràbia per no poder transcendir cap a un estat superior mantenint la identitat individual.

Ja en un segon tram vam poder escoltar un recital de l’obra poètica de Camp per boca del propi autor, que ens va fer un repàs de la seva producció. Aquí ens va apropar a llibres com Un moviment quiet, obra en la que el poeta dona la seva visió del que defineix com les tres edats de l’amor: “L’amor mític”, d’infantesa, un amor sense futur; “l’amor històric”, el que es dona al llarg de la vida, i “l’amor mort”, el que transcendeix. I també van tastar el llibre El contorn de l’ombra,  la darrera obra publicada per Carles Camp i que, en les encertades paraules de Joan Triadú a l’Avui, es un dels més lúcids i personals malgrat la seva duresa.

En la seva obra l’autor reflexa el seu viatge de patiment personal amb una vividesa colpidora que no ens permet alienar-nos en la seva lectura i ens obliga a entrar en un procés de reflexió de la nostra pròpia realitat. Senyalar especialment, que Mundó no posa títols als seus poemes i sí, de vegades, cites, com a guia i indicació del que trobarà el lector.

L’autor

Nascut el l948, Carles Camps Mundó va inscriure els seus inicis en el camp de la poesia experimental, amb influències de J. V. Foix tot i que de seguida va decantar la seva obra cap a la poesia visual, un estil que va mantenir fins mitjans dels anys setanta, participant durant aquest període en diverses exposicions d’aquest estil poètic. A partir dels anys 80 es va dedicar plenament a la poesia discursiva. L’any 2005 va guanyar el premi Parc Taulí amb El contorn de l’ombra.

Entre els darrers llibres publicats trobem, Un moviment quiet, El llibre de les al·lusions, Com els colors a la nit i El contorn de l’ombra.

Joan A. Sariol

escolalletres | COL·LABORACIONS | dimecres, 28 de març de 2007 | 12:41h

El poema és un viatge de l’optimisme a la decepció. Perdonin que ho digui així, tan brutalment, tan taxativament, però miraré d’explicar-me. La primera lliçó que rebem és justament la de la seva inutilitat. Aquells primers poemes fets amb tant afany per obtenir el desig amorós, si som sincers, hem de reconèixer que gairebé mai van servir-nos de res, i si alguna cosa vam obtenir de l’altre va ser segurament a desgrat del nostre primerenc discurs líric. En el fons no fèiem res més que posar el poema a l’alçada de l’oració, i no ho dic pas com una virtut. Volíem que les paraules ens servissin per pidolar i obtenir, com fan els crèduls amb les oracions de les seves sectes respectives. És a dir, preteníem que el poema, talment un document de la burocràcia del desig i del temor, fos com les sol·licituds adreçades a qui pot concedir-nos el do perseguit. Aquesta és la primera i gran lliçó, la de la inutilitat, o més ben dit la de la gratuïtat, que podem extreure de les nostres experiències líriques juvenils, generalment saldades en fracàs: la poesia és una veu que clama, plora, prega, que es queixa sense interlocució, ni cap esperança de recuperar-la mai, i el que fa que siguin grans els grans poetes moderns, allò que n’impulsa les obres més importants, a part de raons històriques i socials, és aquesta consciència cada cop més elaborada d’inquietud per la soledat germinal i profunda de l’home contemporani. El poeta modern s’enfronta sempre amb les paraules, no pas les utilitza, sinó que s’hi enfronta, perquè les paraules no són res més que l’expressió del temps. Ben al contrari que el poeta pre-modern, que, com els sacerdots, les pretenia salvífiques, redemptores o, si més no, consoladores. Les pretenia, en definitiva, quietistes, eternes...

escolalletres | COL·LABORACIONS | dissabte, 24 de març de 2007 | 21:41h

El fervor per la Música i la perseverança en els Mites

per

Xavier Jové

El vespre del divendres 2 de març de 2007 Carles Santos va presentar a Tarragona el seu darrer muntatge, això és, la seva darrera declaració d'amor a la Música. Tot i que els espectacles del vinarossenc captiven, per diferents motius, a diferents tipologies de públic, en benefici de l'honestedat, i en homenatge a tota Acadèmia, estaria bé que a l'entrada d'El fervor de la perseverança s'hi pengés un cartell amb la inscripció: “No entri aquí aquell que no s'estimi la Música”.

Alguns criptopoetes i protoescriptors de l'Escola de Lletres no van faltar a la cita, perquè sabut és que l'amor a la Literatura i l'amor a la Música no només es complementen, sinó que es necessiten i es nodreixen mútuament. El Metropol era una sala òptima per acollir l'antiacadèmica proposta de Santos, però el cert és que els espectadors locals no l'omplien del tot; a més, alguns van marxar a mitja funció, i d'altres es van quedar tot i que amb certa cara de no entendre res. Malgrat tot, l'entusiasme que sol provocar el geni escènico-musical del gran heterodox de Vinaròs va esclatar al final de la representació, i un fervorós i perseverant aplaudiment va acomiadar l'artista i les dues muses que l'havien acompanyat sobre l'escenari...

escolalletres | COL·LABORACIONS | dissabte, 3 de febrer de 2007 | 11:40h

L’escriptor, polític i intel·lectual ebrenc, Joan Cid i Mulet (fill del poble de Jesús), ja compta amb un portal propi a Internet. Personalment, com a redactor d’aquesta nova web que dignifica un dels nostres autors més emblemàtics, considero aquest portal literari com una de les activitats principals que ens ajudaran notablement en la difusió de la seva figura i obra, precisament enguany en el marc del centenari del seu naixement. Ha estat dissenyat per l’empresa Caduf, per part de Jordi Morera i d’Albert Pujol, un jove dinamitzador literari de les Terres de l’Ebre i responsable de la fira del llibre ebrenc de Móra d’Ebre i del portal www.llibresebrencs.org, els quals han fet una  feina molt meritòria.

Li hem volgut donar un caire especialment informatiu i didàctic, per la qual cosa consta de nombrosos apartats que pretenen retratar abastament l’heterogènia personalitat de l’intel·lectual catalanista jesusenc. S’hi troba, evidentment, una secció biogràfica que deixa constància de la seva activíssima feina en l’àmbit del catalanisme polític, de l’esport i de la literatura, tant al Baix Ebre durant el període de la II República com durant el llarg exili mexicà que va durar malauradament quatre dècades. Un dels apartats principals és el que dóna peu a una extensa anàlisi de la seva obra literària i periodística, que abraça la poesia, la novel·la, l’assaig literari i històric, el teatre i la historiografia futbolística. El lector tindrà accés, doncs, als diferents períodes de la seva producció literària en gèneres molt diversos.

En el camp de la poesia, hem inclòs poemes en català i en castellà, així com anàlisis de la seva poesia de guerra que el convertí en un dels grans poetes catalans del conflicte bèl·lic, fet molt poc estudiat i difós malauradament. La seva producció narrativa també ha estat força oblidada, i troba en aquest portal un mecanisme de reconeixement. I hem volgut destacar d’una manera clara la seva faceta com a historiador futbolístic que el convertí en tot un emblema del país asteca, després de l’edició de la monumental enciclopèdia en vuit volums, El Libro de oro del fútbol mexicano (1960).

La seva vessant política que l’ha convertit en el veritable referent del republicanisme catalanista a les Terres de l’Ebre també ocupa l’espai que es mereixia. Com a polític, va destacar principalment per la seva activitat en el camp de la cultura i de l’educació, per la qual cosa ha passat a la història com un dels millors regidors de Cultura que ha tingut el Consistori tortosí.

Entre els altres apartats, s’hi troba un dedicat a la seva curiosa  vinculació amb el món del cinema i de la radio. També hem deixat lloc per a difondre l’opinió que sobre ell tingueren diferents intel·lectuals ebrencs que el varen conèixer  durant les seves esporàdiques visites als Països Catalans en la dècada de 1960 i 1970: Dr. Ramon Miravall, Jesús Massip, Manel Pérez i Bonfill, Josep Subirats Piñana, etc. Hem volgut donar difusió igualment a diversos llocs web que inclouen nombrosa informació sobre Joan Cid i Mulet, així com un llistat de llibres que ressalten el seu important paper en la política tortosina i en el catalanisme.

No podia mancar un apartat final destinat a explicar la intencionalitat del centenari que organitza amb brillantor  l’EMD de Jesús amb totes les seves múltiples activitats, entre les quals destaquen: l’edició de dos llibres, aquest portal, una fira literària, un curs d’estiu de la Universitat Rovira i Virgili, un partit de futbol, l’adaptació d’una peça dramàtica seva estrenada als anys 1920, recitals poètics, una xerrada-col·loqui en què intervindran intel·lectuals i escriptors tortosins que el conegueren i l’admiraren, i la inauguració d’un carrer amb el seu nom. A Internet, doncs, Joan Cid i Mulet ja ocupa el lloc d’honor que es mereix.

Emigdi Subirats

Categories

  • Presentacions, recitals, cursos i actes diversos en l'òrbita de l'Escola de Lletres.
  • Articles sobre literatura dels nostres col·laboradors.
  • Recull de textos poètics, narratius o assagístics escrits pels alumnes de l'Escola.
  • Horaris, matèries, professors i altres coses que vulgueu saber sobre els cursos.
  • L'última hora de l'Escola de Lletres.
  • Notícia de premis literaris i de publicacions relacionades amb "Tarragona Literària".
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats