El nostre col·laborador, Adrià Targa, ens dóna notícia de l’última lectura que va tenir lloc a l’Escola de Lletres de Tarragona, on el dia 27 d’abril van rebre la visita del poeta i traductor Feliu Formosa. VA DIR EL POETA Faràs dos trucs i t’obriré la porta / i no em sabré avenir que siguis tu. Com ja va dir el poeta en aquests versos, aquella tarda de divendres no ens sabíem avenir de la presència d’algú com en Feliu Formosa a la nostra Escola de Lletres. Però les portes, és clar, eren obertes; no van fer falta trucs de cap mena. Quan vaig arribar a la seu, esguardat per la mirada tèrbola (però tanmateix dolça) d’una bessonada de Maries Aurèlies Capmanys en blanc i negre, el protagonista del dia ja era allí, assegut en una cadira, solitari, revisant (com tot bon home de teatre) els textos que aviat li tocaria dir. A fora alguns companys em van preguntar com funcionava la gravadora, un altre estava descobrint les funcions ocultes de la seva càmera de fotos: tots plegats érem conscients d’aquell moment “històric” a la nostra mida (perquè tothom sap que la presència d’un poeta va deixar de ser “històrica” després de l’antiguitat clàssica i, a tot estirar, de l’època dels trobadors). El fet és, però, que calia enregistrar aquella veu, mantenir viva la imatge. No obstant això, fou impossible enregistrar de cap manera el caliu que el poeta de Sabadell va saber crear entre actor i espectadors...
Publiquem avui el primer premi de Periodisme Sant Jordi, “La química de les roses”, de Mari Carme Ruíz, en companyia de la foto guanyadora del primer premi de Fotografia Digital, “Dos”, de Mónica Solís.
LA QUÍMICA DE LES ROSES Enguany les roses de la Diada de Sant Jordi seran de polietilè amb aroma artificial. Un virus mutant ocasionat pel canvi climàtic ha fet malbé la collita europea. Rosita Abril Martí. Tarragona. Tres setmanes abans de Sant Jordi, una nova malaltia tan voraç com desconeguda va infectar els conreus de roses a tota Europa. Els milions de roses afectades van perdre totes les seves fulles. La catàstrofe va ser ocasionada per un virus mutant que va néixer arran del canvi climàtic. El director de l’Associació de Roses Europees, Flavi Manzini, va assegurar a aquest rotatiu que la dimensió del problema és realment important. El catedràtic de Microbiologia de la Universitat Tomeu Cabra, Pere Ros, està desolat davant d’aquesta situació: “no sé com acabarà tot això” confessa. “El problema radica –afegeix- en què el virus pot tornar a mutar infectant altres espècies vegetals”. La veu d’alarma ha aixecat l’interès de tots els científics del món. L’Oficina de Canvi Climàtic, recentment creada per la Generalitat, ha trobat una alternativa per fer front a la demanda de roses prevista per la Diada de Sant Jordi. La solució consisteix en la creació de roses artificials amb una base de polietilè. El Govern va encarregar a la multinacional anglesa Fine Chemical dos tones de polietilè, necessàries per fabricar els sis milions de roses que es comercialitzen cada 23 d’abril. “Estem molt concienciats del gran problema que crea la situació i volem participar en el manteniment de la tradició cultural de la Diada de Sant Jordi”, va apuntar un portaveu de l’empresa, que ha proveït la matèria primera de les roses de franc. Amb els grans de plàstic a la mà, i a tan sols quinze dies de la celebració de la festivitat, l’empresa familiar d’injecció de plàstics Pastes Tèbies va començar a treballar dia i nit per tal de crear les roses a base de calor i pressió. El gerent de la companyia, Piero Maroni, explica que han dut a terme “moltes proves”, al terme de les quals van obtenir “un resultat excel·lent ”. La firma ha desenvolupat un motlle amb el qual esculpeix uns pètals que ningú no distingiria dels creats per la natura. Roses amb diferents colors aconseguits mitjançant l’addició de tints. Així doncs, no faltaran roses vermelles, blanques, negres, blaves, liles, i fins i tots verdes... aquestes últimes seran la gran novetat d’enguany en el mercat. Quedava l’olor. L’empresa d’aromatitzants Flaires del Mont-sec va aportar-hi la solució, injectant essència de roses a la pasta calenta de polietilè abans de donar-li forma i afegir-hi el tint. La directora comercial de l’empresa, Marina Espígol afirma que no els va costar gaire crear els 500 litres del producte. Els seus laboratoris estan preparats per grans comandes. A més a més, creu que tothom deu conscienciar-se de l’enorme problemàtica que originarà el canvi climàtic en els propers anys. La Generalitat destinarà una quarta part dels ingressos obtinguts per la venda de les flors a subvencionar la recerca per eliminar el virus maligne. En un principi, els distribuïdors eren escèptics davant de l’idea de vendre roses artificials, però la situació no els ha deixat gaires alternatives. Els propis floristes suggereixen que la flor de plàstic hauria de tenir un preu semblant a l’habitual, és a dir, tres euros per unitat, per tal de no desanimar als clients amb una pujada sobtada, i mantenir així la tradició. La propietària de la macro floristeria La Margarida Salvatge, Clavelina Carbassona, explica que “malgrat que siguin de plàstic, estic segura que tothom les comprarà”, perquè “som gent de tradicions”. A menys d’una setmana del Dia del Llibre i la Flor, sembla que els efectes del canvi climàtic no se sortiran amb la seva i que tindrem la preciosa i cobejada rosa a les nostres llars. Això sí, amb un tacte diferent.
Mari Carme Ruíz La presència del poeta, traductor i home de teatre Feliu Formosa, presentat per Xulio Ricardo Trigo, avui, dia 27 d'abril, a les 8 del vespre, a l'Escola de Lletres de Tarragona continua la programació cultural dins l'espai dedicat a la memòria de Maria Aurèlia Capmany (Carrer Sant Llorenç, 3). Feliu Formosa (Sabadell, 1934) es defineix modestament com un “tastaolletes” en referir-se a les seves activitats polifacètiques. Per un cantó, s’ha dedicat intensament al teatre, tant independent com professional: ha fundat grups escènics, ha fet d’actor i de director i ha exercit de professor de l’Institut del Teatre de la Diputació de Barcelona. Altrament ha excel·lit en la traducció literària, sobretot de textos alemanys, amb més d’un centenar de títols traduïts, principalment de dramaturgs, però també de novel·listes i poetes. El 1973 comença a publicar poesia. La seva producció, de caire intimista i reflexiu, pren un to més angoixat a partir del poemari Cançoner (1976), escrit arran de la mort de la seva primera esposa, l’actriu Maria Plans. Amb Semblança (1986) el jo poètic s’asserena i emprèn nous camins d’investigació personal i de llenguatge. El 2002 reuneix el conjunt de la seva creació poètica en el volum Darrere el vidre. Així mateix, ha publicat els dietaris El present vulnerable (!979) i A contratemps i El somriure de l’atzar (2005). Redacció (Font: 365Edu.cat)
Fa pocs minuts que ha acabat la lectura que el taller d'escriptura jove de l'Escola de Lletres de Tarragona realitza cada any en motiu de Sant Jordi. Enguany, el recital s'ha centrat en el concepte del Calidoscopi. L'acte estava previst per a les vuit, però s'ha iniciat una hora abans a causa d'una confusió en els horaris dels tríptics promocionals de l'acte. Membres de l'Escola de Lletres han improvisat una lectura de poesia acompanyada amb una guitarra en directe per aquells qui havien arribat abans d'hora. La sala, de dos pisos, s'ha omplert, tot i que la part de dalt s'ha reservat únicament per als lectors. La directora de l'Escola de Lletres, Lurdes Malgrat, ha inaugurat l'acte i ha aprofitat l'avinentesa per donar les gràcies als seus alumnes, que ja fa anys que la segueixen i l'ajuden. El primer text, un poema, s'ha recitat amb la sala a les fosques i des del pis de dalt. Ha destacat la contundent frase final “Netejeu-vos abans de mirar pel proper calidoscopi”. Seguidament, el conductor de l'acte, Adrià Targa, ha encès un llum i ha acompanyat el públic a través dels diversos significats de la paraula calidoscopi i dels autors que han usat aquest concepte en les seves obres. També ha introduït els diferents lectors, dividits en grups de dues o tres persones. Cadascun d'ells duia una samarreta d'un color diferent, i un cop ha acabat la seva lectura, ha encès una espelma. Les espelmes han anat il·luminant cada cop més la sala, creant un clima càlid i proper que ha contribuït en el fet que el públic no s'avorrís en cap moment. Les lectures han estat àgils i amb bon ritme, plenes d'al·lusions al calidoscopi, els seus colors, la seva llum, la felicitat o la tristor. L'acte s'ha tancat amb un altre poema recitat des del pis de dalt, que ha acabat amb contundència amb la frase “No sempre és calidoscòpic, el sentiment”. Uri Mas
L’alumna del Taller Itinerant de l'Escola de Lletres de Tarragona, Mari Carme Ruíz, va rebre dilluns el I premi de Periodisme Sant Jordi, pel treball "La química de les roses", una intel·ligent aproximació futurista a un món sense roses en el dia de Sant Jordi. En aquesta mateixa categoria es va atorgar un segon premi a l’alumna del Taller Estable I, Mar Albújar, pel treball "Trobat un llibre a les portes de la biblioteca" i un tercer premi a Domingo Monlleó, alumne del Taller Estable II, per "Tecnologia digital". El jurat estava format per Lurdes Malgrat, Coia Valls i Xulio Ricardo Trigo. Aquests treballs guanyadors seran publicats al llarg dels pròxims dies a les pàgines de "Tarragona Literària". I Premi de Fotografia Digital D'altra banda, en el transcurs del mateix acte van ser atorgats els guardons del I Premi de Fotografia Digital Sant Jordi. Va resultar guanyadora la foto titulada "Dos", de la mexicana Mónica Solís. Així mateix, el segon premi va ser per a Maite Crespo per la fotografia "Llibre etern", i el tercer premi per la imatge conceptual de Jordi Roig, "Horitzons/Límits". Els membres del jurat, Pep Escoda, Òscar Palazón i Xulio Ricardo Trigo, van destacar la qualitat de les fotografies presentades.
Amb motiu de la diada de Sant Jordi, tindrà lloc el dia 23 d’abril a l'Escola de Lletres de Tarragona la Festa de Lliurament del I premi de Periodisme i del I premi de Fotografia Digital que ha convocat aquesta entitat amb la col·laboració de l'Associació Tarragona Literària. La Festa es celebrarà a la Sala Maria Aurèlia Capmany (Escola de Lletres, Sant Llorenç, 3, Tarragona), a les 21’30 hores. Els treballs guardonats veuran la llum pròximament en "Tarragona Literària", tant els de Periodisme (amb un jurat format per Lurdes Malgrat, Coia Valls i Xulio Ricardo Trigo) com els de Fotografia Digital (que seran decidits per Pep Escoda, Òscar Palazón i Xulio Ricardo Trigo). Després d'un dia de Sant Jordi en què els alumnes de l'Escola de Lletres participaran en diverses lectures a la Rambla Nova de Tarragona, queda oberta doncs aquesta possibilitat d'apropar-nos als seus locals i assabentar-nos dels resultats dels premis, a més de fer-nos una copa d’aigua de València. Redacció
El dissabte dia 21 tindrà lloc a la Sala Maria Aurèlia Capmany de l'Escola de Lletres de Tarragona la lectura "Calidoscopi", a càrrec del Taller Jove i amb la col·laboració de l'Associació Tarragona Literària Jove. El nombre de participants i la qualitat dels textos auguren una tarda màgica, articulada al voltant de la idea del calidoscopi de veus, i amb els colors com a fil conductor. Ens diuen que serà cap a les set del vespre i que no serà fàcil per als oients sentir-se decebuts. Ja ho sabeu, doncs. Redacció
L’abril és una època plena de novetats literàries, de presentacions, d’actes que giren al voltant del món del llibre. L’Escola de Lletres de Tarragona sembla que no vol quedar-se enrere i presenta una programació pròpia, tant a la Sala Maria Aurèlia Capmany (carrer Sant Llorenç, 3) com en altres punts de Tarragona... 19 d’abril - Primavera medieval (Lectura del Taller Itinerant) Lloc: Cafè Musevm 20h. 21 d’abril - Calidoscopi (Lectura del Taller Jove) Lloc: Sala Maria Aurèlia Capmany 19h. 23 d’abril - Secrets a escena (Recital del Taller Estable) Lloc: Khaima del Sant Jordi a la Rambla 19,30h. - Festa del Sant Jordi a l’Escola de Lletres Lliurament dels premis de Periodisme i Fotografia. Festa dels alumnes
Lloc: Sala Maria Aurèlia Capmany 21,30h. 27 d’abril - Lectura-xerrada amb l’escriptor Feliu Formosa (Presentació a càrrec de Xulio Ricardo Trigo) Lloc: Sala Maria Aurèlia Capmany 20h. 28 d’abril - Viatges (Lectura del Taller Estable) Lloc: Sala Maria Aurèlia Capmany 20h. Totes aquestes propostes es poden acompanyar de moltes altres que aniran succeint-se a la ciutat, i de les quals també parlarem al llarg de les dues properes setmanes al “Tarragona Literària”. Un llistat complet el podeu trobar al “Tarragona Lletres”. Redacció
L'Escola de Lletres de Tarragona ha convocat enguany per primera vegada els premis de Periodisme Literari i de Fotografia Digital Sant Jordi. Adreçats als alumnes de l'Escola i als membres de l'Associació Tarragona Literària, aquests premis neixen amb la intenció de dinamitzar la creació artística dins dels col·lectius esmentats. Tots dos s'atorgaran dins els actes de celebració del dia 23 d'abril, Sant Jordi, que tindran lloc als locals de l'Escola de Lletres, carrer Sant Llorenç, 3, a les 21 hores; és a dir, poc més tard que dos dels tallers de l'Escola facin una lectura de textos a la Khaima dels Escriptors del Camp de Tarragona que, com ja sabeu, s'instal·larà a la Rambla. Així doncs, encara sou a temps de presentar-vos al premi de Periodisme Literari i al premi de Fotografia Digital, segons ens informen fins el dia 21 d'abril. Redacció
Aquest proper dissabte 14 d’abril tindrà lloc al Teatre Magatzem de Tarragona un Taller Obert de poesia impartit per Lluís Soler. Hi col·labora la Biblioteca Pública i també l’Escola de Lletres de Tarragona. Sembla una oportunitat interessant. Si voleu saber més coses o apuntar-vos-hi... DIR POESIA Taller obert, amb Lluís Soler. 14 d'abril, dissabte, de 10 a 14h Preu 3 e. Informació i inscripció: COT tel:977211148. Una altra info: Xiri, 977245260.
Redacció
El passat 23 de Març va tindre lloc a la seu de l’Escola de Lletres de Tarragona un encontre literari amb el poeta Carles Camp Mundó que ens va apropar a la seva visió del mon mitjançant la poesia. En un primer tram l’autor va plantejar la visió del poema i la poesia des de la perspectiva del seu propi camí de maduració personal i literària. Així, estableix el poema com un viatge de l’optimisme a la decepció a mida que passen els anys de la nostra vida i el romanticisme iniciàtic es va perdent en favor de una visió mes realista. Durant el seu particular recorregut per l’evolució poètica de l’individu, Mundó va exposar que el poema és, en la concepció inicial mes romàntica, una petició dirigida a aquell que ens pot concedir un desig. Ja més endavant, en Carles Camps defineix la poesia com “la consciència elaborada d’inquietud per la soledat de l’home contemporani”, i les paraules com un conjur, un exorcisme, una superxeria. A partir d’aquestes premisses l’escriptor defineix al poeta com aquell que ha de dir la veritat; desenganyar, desmentir i desenredar des de la intimitat i la poesia, com l’acompanyant en el viatge de la vitalitat de la joventut a la malaltia de la vellesa sent, tanmateix, el poema com l’expressió de la ràbia per no poder transcendir cap a un estat superior mantenint la identitat individual. Ja en un segon tram vam poder escoltar un recital de l’obra poètica de Camp per boca del propi autor, que ens va fer un repàs de la seva producció. Aquí ens va apropar a llibres com Un moviment quiet, obra en la que el poeta dona la seva visió del que defineix com les tres edats de l’amor: “L’amor mític”, d’infantesa, un amor sense futur; “l’amor històric”, el que es dona al llarg de la vida, i “l’amor mort”, el que transcendeix. I també van tastar el llibre El contorn de l’ombra, la darrera obra publicada per Carles Camp i que, en les encertades paraules de Joan Triadú a l’Avui, es un dels més lúcids i personals malgrat la seva duresa. En la seva obra l’autor reflexa el seu viatge de patiment personal amb una vividesa colpidora que no ens permet alienar-nos en la seva lectura i ens obliga a entrar en un procés de reflexió de la nostra pròpia realitat. Senyalar especialment, que Mundó no posa títols als seus poemes i sí, de vegades, cites, com a guia i indicació del que trobarà el lector. L’autor Nascut el l948, Carles Camps Mundó va inscriure els seus inicis en el camp de la poesia experimental, amb influències de J. V. Foix tot i que de seguida va decantar la seva obra cap a la poesia visual, un estil que va mantenir fins mitjans dels anys setanta, participant durant aquest període en diverses exposicions d’aquest estil poètic. A partir dels anys 80 es va dedicar plenament a la poesia discursiva. L’any 2005 va guanyar el premi Parc Taulí amb El contorn de l’ombra. Entre els darrers llibres publicats trobem, Un moviment quiet, El llibre de les al·lusions, Com els colors a la nit i El contorn de l’ombra. Joan A. Sariol
Al Taller Itinerant de l’Escola de Lletres de Tarragona li ha arribat una proposta per a participar en la Setmana Cultural que es farà a la presó de Tarragona. S’hi faran dos tallers el dia 25 d’abril, un al matí, d’onze a una, i l’altre a la tarda, de cinc a set. La idea és fer jocs de paraules, escriure cartes d’amor, i dur a terme altres activitats que puguin interessar els presos. Els alumnes del Taller Itinerant pensen que si els presos milloren la seva comunicació verbal-escrita tindran una eina més que els ajudarà a la seva reinserció. I demanen col·laboradors per tal de dinamitzar aquest taller, una experiència única, que ben segur estarà ple de sorpreses agradables. Si us hi animeu, poseu-vos en contacte amb l’Escola de Lletres al correu escoladelletres@mesvilaweb.cat. Hi ha prevista una trobada prèvia amb mestres de la presó per a preparar el taller, que tindrà lloc als voltants de St. Jordi.
27 abril, a les 8 del vespre Recital del poeta Feliu Formosa Feliu Formosa és un dels poetes vius més importants en llengua catalana. En aquesta data ens farà un recital dels seus versos i ens presentarà el seu últim llibre Centre de gravetat (Meteora Edicions). Actor, traductor, escriptor. La poesia de Feliu Formosa, que va veure publicada recentment la seva obra reunida. A Darrere el vidre (Edicions 62, 2004) ha estat un referent, un punt de confluència per a les noves generacions. Des de l'ombra, des de la modèstia d'algú que, en lloc de parlar o de generar polèmiques senzillament treballa. Si la seva poesia no ha deixat de colpir-nos, altres disciplines seves també han fet avançar la literatura catalana. Com ara la seva dedicació a la literatura personal a través de dietaris com El present vulnerable, A contratemps o El somriure de l’atzar. (Presentaran l’acte Lurdes Malgrat i Xulio Ricardo Trigo)
12 maig Jornada de Ciència-Ficció Amb la presència d’escriptors i especialistes destacats del gènere, com ara Jordi de Manuel, Pere Gallardo o Antoni Munné-Jordà, una mirada a la Ciència-Ficció que es fa a hores d’ara en llengua catalana. Una taula rodona sobre “El futur de la Ciència-Ficció” a les 19h serà l’acte central d’aquesta jornada, que també tindrà al llarg del dia altres punts d’interès, com la reunió professional que generarà un comunicat de premsa amb les conclusions, l’exposició de llibres del gènere en llengua catalana, la presentació de les últimes novetats o la lectura de textos. Per aquesta jornada comptem amb la col·laboració de la Societat Catalana de Ciència-Ficció i Fantasia. (Moderador: Antoni Munné-Jordà)
7 juny, a les 8 del vespre Encontre amb Fina Anglès Narradora, assagista i professora, Fina Anglès ens conduirà a través de la seva obra en una jornada plena de sorpreses. “Constitueix una autèntica sorpresa l’aparició de llibres com Un passeig amb els sentits, de la natura a l’art, de Fina Anglès. Sobretot perquè la perspectiva assolida va molt més enllà de la guia cultural o paisatgística. L’obra funciona com a passeig pels pobles de l’Aleixar i Maspujols, sempre de la mà de les pintures de Joaquim Mir i l’escriptura de Marià Manent...” X. R. Trigo (Serra d’Or) (Presentarà l’acte Magí Sunyer)
Sala Maria Aurèlia Capmany ESCOLA DE LLETRES DE TARRAGONA Sant Llorenç, 3, baixos.
TARRAGONA
El poema és un viatge de l’optimisme a la decepció. Perdonin que ho digui així, tan brutalment, tan taxativament, però miraré d’explicar-me. La primera lliçó que rebem és justament la de la seva inutilitat. Aquells primers poemes fets amb tant afany per obtenir el desig amorós, si som sincers, hem de reconèixer que gairebé mai van servir-nos de res, i si alguna cosa vam obtenir de l’altre va ser segurament a desgrat del nostre primerenc discurs líric. En el fons no fèiem res més que posar el poema a l’alçada de l’oració, i no ho dic pas com una virtut. Volíem que les paraules ens servissin per pidolar i obtenir, com fan els crèduls amb les oracions de les seves sectes respectives. És a dir, preteníem que el poema, talment un document de la burocràcia del desig i del temor, fos com les sol·licituds adreçades a qui pot concedir-nos el do perseguit. Aquesta és la primera i gran lliçó, la de la inutilitat, o més ben dit la de la gratuïtat, que podem extreure de les nostres experiències líriques juvenils, generalment saldades en fracàs: la poesia és una veu que clama, plora, prega, que es queixa sense interlocució, ni cap esperança de recuperar-la mai, i el que fa que siguin grans els grans poetes moderns, allò que n’impulsa les obres més importants, a part de raons històriques i socials, és aquesta consciència cada cop més elaborada d’inquietud per la soledat germinal i profunda de l’home contemporani. El poeta modern s’enfronta sempre amb les paraules, no pas les utilitza, sinó que s’hi enfronta, perquè les paraules no són res més que l’expressió del temps. Ben al contrari que el poeta pre-modern, que, com els sacerdots, les pretenia salvífiques, redemptores o, si més no, consoladores. Les pretenia, en definitiva, quietistes, eternes...
El fervor per la Música i la perseverança en els Mites per Xavier Jové El vespre del divendres 2 de març de 2007 Carles Santos va presentar a Tarragona el seu darrer muntatge, això és, la seva darrera declaració d'amor a la Música. Tot i que els espectacles del vinarossenc captiven, per diferents motius, a diferents tipologies de públic, en benefici de l'honestedat, i en homenatge a tota Acadèmia, estaria bé que a l'entrada d'El fervor de la perseverança s'hi pengés un cartell amb la inscripció: “No entri aquí aquell que no s'estimi la Música”. Alguns criptopoetes i protoescriptors de l'Escola de Lletres no van faltar a la cita, perquè sabut és que l'amor a la Literatura i l'amor a la Música no només es complementen, sinó que es necessiten i es nodreixen mútuament. El Metropol era una sala òptima per acollir l'antiacadèmica proposta de Santos, però el cert és que els espectadors locals no l'omplien del tot; a més, alguns van marxar a mitja funció, i d'altres es van quedar tot i que amb certa cara de no entendre res. Malgrat tot, l'entusiasme que sol provocar el geni escènico-musical del gran heterodox de Vinaròs va esclatar al final de la representació, i un fervorós i perseverant aplaudiment va acomiadar l'artista i les dues muses que l'havien acompanyat sobre l'escenari... Amb motiu de la seva visita a l’Escola de Lletres de Tarragona, carrer Sant Llorenç 3, aquest divendres 23 de març a les 8 del vespre, tenim l’honor de publicar avui el poema que dóna nom al seu últim llibre... EL CONTORN DE L’OMBRA (...) Les idees són succedanis dels sofriments; en el moment que aquests es transformen en idees, perden una part de la seva acció nociva sobre el nostre cor, i fins i tot, en el primer instant, la mateixa transformació genera sobtadament alegria. (...) “El temps retrobat”, M. Proust ¡Com m’emociona el que canta el poeta per no morir en el moment de l’adéu! Enfonsat en la pena com si fos culpable, un déu li ha atorgat expressar el sofriment. “A Werther”, J. W. von Goethe
Totes les petjades ens porten fins a les portes de la nit, fins als ulls que ens miren endintre quan intentem mirar per entre la fosca. ¿Veus el fang? ¿La font? Encara arrosseguem l’origen: arrosseguem el naixement fins al buit de l’extinció, com condemnats d’un cercle ignot que ningú sabria descriure. Imaginar és sentir impotència; cap nom dóna nom al secret més íntim: tot el que no som, tot el que ni podem pensar. Prou que sé que existir no té permanència, que només no sent seríem immutables. El que dura no és la llum, sinó l’ombra. Però parem-nos. Fem que la nostra voluntat s’hi oposi, encara que la força cega dels dies se’ns emporti; parem-nos en la ficció de designar-Ho. Contemplem les petjades de tots aquells que ens han precedit i parlem-ne sense girar-nos, inquiets, a veure les nostres. ¿No sents la urgència de donar veu a les veus més fosques dels noms? ¿No notes al dir-los que tenen ressons anònims? Les paraules ens fan creure, com un miratge, que si les anem repetint les acabarem deslliurant del sentit dictat pels sentits. No en refusis, doncs, el consol, encara que no et diguin mai el que no diuen. Les paraules no són sinó el contorn de l’ombra.
Carles Camps Mundó
________________________________________
Carles Camps Mundó, El contorn de l’ombra, Barcelona, Proa, 2007.
Dia poc propici per a la poesia. Sort que el poeta, avesat als camins més costeruts de la literatura, sap superar les adversitats amb elegància. Un exemple? El recital d’ahir de Magí Sunyer, Xulio Ricardo Trigo i Olga Xirinacs. Malgrat unes condicions meteorològiques que convidaven a quedar-se a casa, aquests tres escriptors van congregar un públic selecte a la Plaça de la Font. Allà, al vestíbul de l’Ajuntament, va tenir lloc l’acte. Va començar Sunyer amb uns poemes inèdits inspirats en El jardí de les delícies, el quadre de Hieronymus Bosch. A continuació Trigo va oferir un tast del seu llibre La veritat cansa. I per acabar, Xirinacs va llegir una selecció de poemes extrets de La muralla seguida d’un text per a infants. En definitiva, mitja hora de bons versos per celebrar el Dia Internacional de la Poesia. Òscar Palazón
Amb motiu de la celebració del Dia Mundial de la Poesia, la Institució de les Lletres Catalanes promou vuit lectures de poemes simultànies a vuit poblacions de Catalunya, entre elles Tarragona, on llegiran els seus textos Olga Xirinacs, Magí Sunyer i Xulio Ricardo Trigo. Els llocs de celebració d’altres indrets de Catalunya els podeu llegir també en l’interior d’aquest post. Data: dimecres 21 de març de 2007 a les 19h Tarragona: Plaça de la Font, 1
(A la fotografia: Magí Sunyer)
Redacció L’Escola de Lletres de Tarragona i l’Associació Tarragona Literària convoquen el I Premi de Fotografia Digital Sant Jordi de Tema Literari. Poden participar-hi els alumnes i els socis amb un màxim de dues fotografies inèdites (no premiades ni publicades ni exposades), per autor, en blanc i negre o en color. Les fotografies s'han d’enviar en format digital i amb un pes màxim de 500kb al correu de l’Escola: escoladelletres@mesvilaweb.cat. El tema del concurs és el món del llibre en totes les seves manifestacions. Al mateix correu electrònic que es faci servir per l’enviament de les fotografies haurà de constar el nom i l’adreça de l’autor/a. Les obres premiades quedaran en propietat de l’Associació Tarragona Literària, que podrà publicar-les, citant sempre el nom de l'autor/a, al bloc Tarragona Literària. D’altra banda, el jurat podrà fer una selecció de les obres presentades per a, amb l’autorització de l’autor/a, publicar-les al mitjà digital esmentat. Les obres no premiades seran retornades als seus autors/es un cop finalitzat el concurs. El jurat estarà format per Òscar Palazón, Pep Escoda i Xulio Ricardo Trigo. Termini de presentació de treballs: 15 d’abril de 2007. Data de lliurament del premi: 23 d’abril de 2007 a la Sala Maria Aurèlia Capmany de l’Escola de Lletres de Tarragona, a les 21 hores. Dotació: S’atorgarà un primer, un segon i un tercer premi. Els guanyadors rebran un regal sorpresa. Redacció
Amb motiu del Sant Jordi, que ja és a les portes, l’Associació Tarragona Literària i l’Escola de Lletres de Tarragona han programat una sèrie d’activitats de les quals us donarem notícia al llarg dels pròxims dies. Entre avui i demà avançarem, però, les bases dels premis convocats. I comencem amb les del I Premi de Periodisme Literari Sant Jordi… L’Escola de Lletres de Tarragona i l’Associació Tarragona Literària convoquen el I Premi de Periodisme Literari Sant Jordi. Poden participar-hi els alumnes i els socis amb un treball literari inèdit (no premiat ni publicat), per autor/a. Els textos s'han d’enviar en format word, amb un cos de lletra 12 i una mesura màxima de dues fulles a doble espai, al correu de l’Escola: escoladelletres@mesvilaweb.cat. El tema del concurs és el món del llibre en totes les seves manifestacions. S’admet la crònica periodística, la crítica de llibres, l’entrevista o la ficció, sempre que es tingui en compte el tema proposat. Al mateix correu electrònic que es faci servir per l’enviament dels textos haurà de constar el nom i l’adreça de l’autor/a. Les obres premiades quedaran en propietat de l’Associació Tarragona Literària, que podrà publicar-les, citant sempre el nom de l'autor/a, al bloc Tarragona Literària. D’altra banda, el jurat podrà fer una selecció de les obres presentades per a, amb l’autorització de l’autor/a, publicar-les al mitjà digital esmentat. Les obres no premiades seran retornades als seus autors/es un cop finalitzat el concurs. El jurat estarà format per Lurdes Malgrat, Coia Valls i Xulio Ricardo Trigo. Termini de presentació de treballs: 15 d’abril de 2007. Data de lliurament del premi: 23 d’abril de 2007 a la Sala Ma. Aurèlia Capmany de l’Escola de Lletres de Tarragona, a les 21 hores. Dotació: S’atorgarà un primer, un segon i un tercer premi. Els guanyadors rebran un regal sorpresa.
Coia Valls (Cap de redacció)
|
CategoriesPresentacions, recitals, cursos i actes diversos en l'òrbita de l'Escola de Lletres. Articles sobre literatura dels nostres col·laboradors. Recull de textos poètics, narratius o assagístics escrits pels alumnes de l'Escola. Horaris, matèries, professors i altres coses que vulgueu saber sobre els cursos. L'última hora de l'Escola de Lletres. Notícia de premis literaris i de publicacions relacionades amb "Tarragona Literària".
Els meus enllaços
ARXIUS
BIBLIOTEQUES
BLOCS LITERARIS
EINES ÚTILS
LITERATURA A TARRAGONA
LLIBRERIES
MÓN EDITORIAL
PÀGINES AMIGUES
PÀGINES RECOMANADES
|