El dia 23 de març visitarà la Sala Ma. Aurèlia Capmany de l’Escola de Lletres de Tarragona el poeta i narrador Carles Camps Mundó (Cervelló, 1948). L’autor, que ha publicat una desena de llibres de poesia, com ara Lliçó de tenebres (Empúries, 1996) Llibre de les al·lusions (Cafè Central/Eumo, 2006) o El contorn de l’ombra (Proa, 2007), i un celebrat volum de proses memorialístiques, Com els colors a la nit (L’Albí, 2006), parlarà de les idees que impulsen la seva obra i tot seguit farà una lectura pública dels seus versos. La presentació anirà a càrrec de l’escriptor i professor de l’Escola de Lletres Xulio Ricardo Trigo i forma part dels actes que aquesta escola i l’Associació Tarragona Literària vénen programant a la seva nova seu del carrer Sant Llorenç. L’autor convidat a l’abril serà Feliu Formosa, i també s’espera la presència d’escriptors com Maite Carranza, Jordi Cervera o Jordi de Manuel. Carles Camps és un autor que en els seus inicis es va inscriure en el camp de la poesia experimental, amb la influència de J. V. Foix, encara que de seguida la seva obra es va decantar per la poesia visual, sota l’impacte de l’avantguarda internacional i de Joan Brossa en particular. Al llarg de la dècada dels setanta i començament de la dels vuitanta va participar en diverses exposicions de poesia visual, una pràctica que cap a l’any 75 ja havia abandonat. A partir dels anys 80, es va dedicar plenament a la poesia discursiva, i l’any 2005 va guanyar el premi Parc Taulí amb El contorn de l’ombra. Redacció
L’APELLC / Associació de professionals i estudiosos en llengua i literatura catalanes ha convocat el Premi “Joves.lit”, I Premi Apellc Jove de narrativa i poesia, per a joves de 14 a 21 anys. Dotat amb 600 euros i una beca per a l’Escola de Lletres de Tarragona, aquest premi es divideix en dues modalitats segons l’edat: un premi al millor relat o millor recull de poesia per a joves d’entre 14 i 17 anys, i un premi al millor relat o millor recull poètic per a joves d’entre 18 i 21 anys. Els treballs que optin a qualsevol de les modalitats del premi joves.lit han de ser inèdits i tenir una extensió mínima de 20 fulls mecanografiats a doble espai i per una sola cara. Les obres s’han de fer arribar a L’APELLC / Associació de professionals i estudiosos en llengua i literatura catalanes. Plaça Imperial Tarraco, 1, 43005 Tarragona. El termini d’admissió és el 12 d’abril de 2007 i el jurat estarà format per Fina Anglès, Josep Cots, Anna Gispert, Lurdes Malgrat i Agnès Toda com a secretària. El veredicte es donarà a conèixer el 23 d’abril, durant la diada de Sant Jordi a Tarragona. Si voleu més informació podeu visitar el díptic que adjuntem a sota d’aquestes línies. Com ja sabeu, l'Arxiu de Tarragona Literària és una base de dades dels escriptors de Tarragona que té com a objectiu recopilar tots aquells articles o entrevistes que es publiquen a la premsa. Les noves incorporacions són dues entrevistes d'Òscar Palazón als escriptors Xavier Farré i Isabel Olesti, així com una crítica d'aquest autor sobre el llibre Mosques, de Jordi Cervera. Ens interessa també destacar que l'Arxiu de Tarragona Literària està obert a noves incorporacions i que, en aquest sentit, si disposeu de qualsevol crítica o entrevista sobre autors nascuts o residents a Tarragona els podeu enviar al correu escoladelletres@mesvilaweb.cat per a la seva inclusió a l'Arxiu.
- M’han fotut la cartera i la vida. –Sí, sí , així ho va dir. Amb aquesta aparent naturalitat que sempre lluïa als seus ulls. L’inspector, entaforat dins d’un cos cansat del dia fosc i d’una vida monòtona, se’l mirava. - Així li dic. Anava pel carrer i com aquell qui no vol la cosa. Zap! M’he quedat sense cartera i sense vida. L’inspector arrufava el nas i s’estirava el bigoti amb aquells dits allargats. Semblava que la mantega que conformava aquelles mans es desfés per dintre el pelatge de sota el nas. Per fi es va decidir a parlar, però les paraules li van sortir feixugament fins que es van estavellar contra les ulleres de la nostre víctima. - No crec... –va fer una inspiració– que l’esmenat succés hagués pogut prendre realitat en aquesta mena de ciutat. - Doncs jo crec... –el nostre home començava a ficar-se nerviós i sense voler-ho imitava la forma pausada de parlar de l’inspector per dissimular-ho– que si vostè observa l’interior de la meva bossa, pararà esment en que no hi podem copsar tal portamonedes amb la seva corresponent vida. Aquesta vegada l’intercanvi de mirades va ser fatal. El darrer interlocutor s’ajustava el pont de les ulleres mentre recolzava la seva esquena a la incòmoda cadira. L’inspector havia deixat de furgar dins del seu bigoti i amb aquells dits cremosos es fregava la cara. Vull afegir que el nostre inspector era un home que no tenia un cervell massa brillant, ja m’entenen, que si estava en aquell lloc de treball era més aviat per un... diguem acte de l’atzar? Finalment es decidí. - Bé. Prosseguim. Va poder veure el possible lladre? - Vaig veure un braç i una mà. Però podria assegurar que era una dona. L’inspector deixà caure els seus braços sobre la taula. I el mirà als ulls. - Com pot afirmar que era una dona? - Doncs perquè duia cabells llargs. I de lluny vaig veure com la seva cabellera onejava al vent. El nostre inspector es fregava la cara, com aquell qui unta una llesca de pa. Les mans se li desfeien mentre es resseguia amb els palmells el volant de les galtes, la barbeta i el coll. - Per tan, vostè m’està dient que s’ha quedat sense vida. M’equivoco? - En absolut, és el que li he dit. - Per tan, vostè està mort. – va sentenciar. - I vostè es fa dir inspector? La situació se li escapava de les mans. Més ben dit, se li desfeia a les seves mans. La temperatura de la sala anava en augment, o potser era l’inspector qui cada vegada estava més acalorat. - M’està dient que vostè està mort. - Sí, sí i que no tinc cartera. Perdoni es troba bé? L’inspector es va desfer allà mateix, com si d’un floc de nata es tractés. Poc a poc va anar oblidant la forma fins que es convertí en un bassal greixós de tons groguencs.
Jordi Roig Ferré (L'escena en fosc. Gairebé al mig de l'escenari, un poc a la dreta, el bressol, il·luminat per un canó retallat. La mare passeja nerviosa al seu voltant, només il·luminada quan s’atansa al bressol.) MARE: No puc més, el plor s'escola en cada porus de la meva pell, em martelleja les orelles... No puc més... Deixa'm dormir, deixa'm dormir, deixa'm dormir! El cos no em respon, no veus que no puc moure'm? Per què plores? Només vols torturar-me, oi? Ea, ea, ea, calla, calla, calla! Per què? Per què a mi? Per què no m'inspira la més mínima tendresa? Miro les seves manetes, els petits ulls i l'odio. S'ennuega amb els sanglots, es posa blanc i després quasi morat i desitjo tant que els pulmons li rebentin i que es quedi quiet, silent i fred... Sóc un monstre. Quina mare pot sentir això pel seu fill? És part de mi, oi? Però és que m'odio, m'odio tant o més que a ell... Petit farcell de merda, no ets més que una cicatriu d'aquelles mans ferotges, d'aquelles mossegades, d'aquell home que amb 10 minuts em va destrossar la vida... 10 minuts que no em puc treure del cap, 10 minuts que es van fer eterns, 10 minuts, 10 minuts, 10 minuts! I tu què? A tu què t'importa? Tu només plores, i plores, i plores... I per què no puc plorar jo? Per què? Per què et vaig tenir? Per què no vaig tenir forces per acabar amb tu abans de tenir-te al davant? I si ho fes ara? Si et destrossés ara, acabaria amb el record d'aquella nit? Deixaria de sentir-me bruta? Em llevaria algun matí sense ganes de vomitar? Deixaria de ser un monstre? Calla, calla, calla... Cada cop que plores sé que saps què penso... Cada cop que plores sé que no em mereixo tenir-te, cada cop que plores sé que no se’m permet plorar... Calla! Sento com una aranya em recorre l'esòfag. Saps tu el que és això? Saps què és tenir tantes ganes de morir que la mort et sembli massa poc? Tu què has de saber? Les parpelles em cremen... Tot el cos em fa mal i no puc més! Ets l'únic que tinc... El meu nen, el meu tresor, la meva condemna... Diana Roig Núñez
Dimecres vinent, dia 28 de febrer, a les 8 del vespre, tindrà lloc a la Delegació de Cultura de la Generalitat de Catalunya a Tarragona, Carrer Major, 14, la presentació del llibre Els mites nacionals catalans, de Magí Sunyer. Aquest volum, publicat dins la col·lecció “Estudis Verdaguerians. Sèrie Segle Romàntic”, d’Eumo Editorial i de la Societat Verdaguer, és un estudi de base sobre la contribució que la literatura del segle XIX va fer a l’hora de determinar una mitologia i una simbologia nacionals. Analitza els mites nacionals catalans tal com els van elaborar els escriptors catalans i algun d’estranger del segle XIX. Magí Sunyer és professor de literatura catalana de la Universitat Rovira i Virgili. Ha publicat llibres de contes i de poesies, novel·les i una tragèdia contemporània. Va participar en l’edició de la Paremiologia catalana comparada, de Sebastià Farnés, i ha centrat la investigació universitària en aspectes de la literatura catalana dels segles XIX i XX, al principi amb dedicació preferent al Modernisme -Els marginats socials en la literatura del Grup Modernista de Reus; Modernistes i contemporanis- i en l’actualitat en l’estudi de la mitologia i la simbologia nacionals catalanes, del qual aquest llibre és la síntesi més completa. Redacció
Com és el so de la poesia? Quina és la transformació que té lloc quan els poemes abandonen la seva condició d’escriptura, de text escrit o imprès, i decideixen sortir a la conquesta de l’espai sonor, aquell que ens parla d’harmonia, el que acosta l’escriptura i la música? L’actriu i escriptora Birgit Bofarull ens porta aquest semestre un taller orientat a educar la veu, a convertir-la en un instrument més de la nostra ambició literària. Poder dir poesia en públic i aprofundir en els seus sons, com un vessant més de l’art de la composició poètica. D’aquesta ambició neix el curs “El so de la poesia” que tindrà lloc els dijous de 19 a 21h, des de l’1 de març fins al 31 de maig a la Sala Maria Aurèlia Capmany de l’Escola de Lletres de Tarragona, c/ Sant Llorenç, 3. L’Escola de Lletres, per facilitar les tasques sempre una mica feixugues de matriculació, ha prorrogat el termini fins el dia 9 de març. Per tant, teniu encara temps per, entre tots els tallers que anirem anunciant, escollir dels vostres somnis literaris aquell que us sembli més urgent. I, si d’urgències parlem, qui tingui curiositat per conèixer el nostre programa pot fer-ho a través d’aquesta nota anterior del “Tarragona Literària”. Lurdes Malgrat Directora de l’Escola de Lletres
A traïció, silenciosament, el meu cos ha albergat un mal que vol prendre’m la vida. No sé la raó d’aquesta perfídia, el perquè de la infidelitat d’un organisme que he alimentat, netejat, abrigat i, acceptant-li les limitacions, n'he tingut cura, portant-ho arreu amb mi, excepte quan somio... No sé quin nom té, però a cada pas que dóna el botxí, reconec el seu avenç... Ara arriba! Presento l’aterridora picada, cloc els punys, serro les dents, retinc la respiració. Ja és aquí! El dolor m’ataca, em mossega, em clava dents i queixals. Ungles de bèstia sense pietat m’esgarrapen per dins. Del meu centre brolla el dolor i s’escampa. Cada ona que emet la terrible punxada s’estén, m’envaeix, m’esgota, m’aniquila i em fa desitjar la inconsciència com a bàlsam. Des d’aquell volcà interior de cremor que experimento, s’estén la lava pel meu cos, abrusant totes les altres sensacions fins que cada cèl·lula, cada centímetre de mi, és víctima del turment. M’esquerdo. Un minut, potser, de pausa. Uns moments, tot just, entre batalla i batalla, que visc a l’espera sense esperança, perquè l’enemic és amb mi. La tortura no ha acabat. Sé que l’atac es repetirà i, mentre espero el següent assalt, només puc encongir-me, bressolar-me breument com si tornant a la postura fetal pogués lliurar-me del mal que ara em destrossa. Tremolo. Com si fos l’eco d’un tro, sento que la pell se m’esborrona. Se’m fa un nus a la gola, perquè intueixo el que ve a continuació... Quan per fi sento la fiblada aguda, aquella agulla interna de gel i acer que se’m clava, que burxa en les meves entranyes, a penes tinc temps d’engolir saliva que ja rebento. Em desfaig, em trenco en bocins espantats i esgotats. Sento, de nou, que comença el símptoma de l’ardor: ja m’encenc, ja gemego. Panteixo els últims instants de vida abans de voler morir. Víctima d’una deslleialtat que no entenc, abraçant l’infidel que m’ha traït, recomenço, sense cap música de fons, la maleïda dansa del dolor. Maite Crespo
El dijous, 22 de febrer, a les 19h, tindrà lloc la Xerrada/Presentació a Tarragona del llibre Joan Salvador Papasseit: un home entusiasta, a càrrec del seu autor, Ferran Aisa. Coorganitzat pel Casal Sageta de Foc i la CGT de Tarragona. Lloc: Casal Sageta de Foc (Trinquet Vell, 15. Part Alta TGN, pujant de la plaça de la Font cap al carrer Major cap a la dreta). Del pròleg del llibre, que és alhora l’única biografia existent sobre el poeta avantguardista, llibertari, obrer i independentista: “Salvat-Papasseit (1894-1924) és l'exemple més pur de l'home que, sortint de baix, pren consciència i, des de la seva condició de proletari, es rebel·la i ho fa a través de la cultura. El seu autodidactisme es nodreix de lectures àcrates i compromeses que l'ajuden a formar el seu caràcter rebel i el fan evolucionar d'un catolicisme profund cap al socialisme i l'anarquisme i cap a un nacionalisme de profundes arrels socials. Sent desig de lluitar per canviar el món i per això voldrà anar sempre a l'avantguarda amb els intel·ligents i els agosarats. El Salvat de mots inflamats, el Salvat avantguardista, el Salvat revoltat... esdevindrà Poeta, és a dir, l'home entusiasta”. Ferran Aisa és un autor prolífic, capaç de publicar diversos llibres en un sol any. Entre els seus últims treballs publicats hi trobem El Raval, un espai al marge (Base), escrit conjuntament amb Mei Vidal, Joan Salvat- Papasseit, l’home entusiasta, amb Remei Morros (Virus Editorial), Una història de Barcelona. L’Ateneu Enciclopèdic Popular (Virus Editorial), Camins utòpics (Edicions 1984), El laberint roig (Pagès Editors) o La cultura anarquista a Catalunya (Edicions de 1984).
Hi ha alguna cosa fonamental a l’hora d’iniciar l’aventura d’escriure? Quina és aquella necessitat sobre la qual es posen d’acord tots els escriptors quan es tracta el tema de la creació literària? En la resposta a aquesta pregunta hi ha una coincidència universal: si existeix una condició indispensable a l’escriptor és la lectura. En plantejar-nos els nous cursos de cara al segon semestre del 2007 vam sentir la necessitat de posar a l’abast de l’alumne noves eines amb les quals ampliar la perspectiva dels seus estudis artístics. Sense cap mena de dubte, vam decidir la creació del Cercle de Lectura. Maneres de llegir, influències literàries, com podem aprendre de l’escriptura aliena, com expliquen els escriptors la seva creativitat. Totes aquestes qüestions seran tractades per dos dels nostres especialistes als dos cursos paral·lels que tindran lloc els dissabtes al matí a la seu de l’Escola de Lletres. D’una banda, l’escriptor Xulio Ricardo Trigo conduirà el Cercle de Lectura Creativa • I, on es llegiran i analitzaran llibres que tractin el tema de la creació literària. Els dies i l’horari en què s’impartirà el taller seran els dissabtes de 12 a 13:30 h, amb una periodicitat Quinzenal. El curs començarà el dissabte 3 de març i acabarà el dissabte 26 de maig. D’una altra, la bibliotecària Rosa Castellnou impartirà el Cercle de Lectura Creativa • II, que tindrà com a referència el llibre Camí de Sirga, de Jesús Moncada. L’horari serà el mateix que l’anterior però alternant quinzenalment. Per tant, començarà el dissabte dia 10 de març i acabarà el dissabte 2 de juny. El lloc serà la Sala Maria Aurèlia Capmany de l’Escola de Lletres de Tarragona (C/Sant Llorenç, 3, baixos). Si voleu tenir-ne informació més completa podeu consultar el nostre Programa del Segon Semestre.
Lurdes Malgrat Directora de l'Escola de Lletres
L’Escena del Futur (Memòria de les arts escèniques), fou presentat el passat divendres 9 de Febrer a la seu de l’Escola de Lletres de Tarragona. El llibre, vol ser el punt de partida per una visió critica de la realitat dels àmbits literaris als Països Catalans i, des d’un punt de vista subjectiu i visceral, analitzar les altres realitats escèniques amb plantejaments ben distints dels que es fan normalment. L’obra, escrita per un col·lectiu d’autors, va ser presentada en forma d’una taula rodona que va comptar amb la presència de cinc tertulians (Pep Martorell, Francesc Foguet, Joan Cavallè, Jordi Giramè i Manuel Molins) i ha estat editada per l’editorial de Vilanova i la Geltrú, El Cep i la Nansa, dins la col·lecció Argumenta que pretén fer un balanç global de la historia immediata de les arts escèniques dels països catalans, i omplir el buit que es dóna actualment en la producció d’assaig. El seu format, un recull d’assaigs, es planteja, segons es va explicar a la presentació, com l’inici d’un debat sobre el futur de l’escenografia catalana i com una manera de donar espai a veus fora de l’escena establerta. A més a més, l’encapçalament del seu subtítol “Memòria” i no “Història” es el reflex que es vol fer una “aproximació a” i no una formalització dels esdeveniments ocorreguts en l’àmbit de l’escena, els darrers 30 anys. En l’esmentada taula rodona els participants exposaren la seva visió del passat, present i futur de l’escena en les nostres contrades. Una visió “divina” de la transició/”divina” transició Dins del mateix acte és va presentar a la ciutat de Tarragona el llibre, La Divina Tramoia (una farsa celestial), obra teatral de Manuel Molins en forma de farsa sarcàstica. El text, escrit el 1981 en una nit, segons va explicar el seu autor, com a resultat d’una conversa entre ell i un grup d’amics al voltant de la realitat socio-política d’aquell moment, plateja una gran crisi al cel com a metàfora de la crisi del sistema franquista en la transició. Segons l’escriptor també pretén ser una reivindicació d’un dels gèneres tradicionals per excel·lència dins l’àmbit del teatre. La comèdia, però en forma de farsa dura en contra de la hipocresia. Manuel Molins (Alfara del Patriarca (Valencia) en 1946) és dramaturg conegut i home clau en la història del teatre contemporani en llengua catalana. Entre altres, ha publicat, Dansa del vetlatori, Quatre histories d’amor per a la reina Germana, Centaures o Trilogia d’exilis. Joan A. Sariol
Fins al dia 22 de febrer hi ha de termini per a totes aquelles dones que vulguin presentar-se al VII Concurs de Prosa que han organitzat diverses entitats de Tarragona. El treballs tindran una extensió màxima de quatre fulls a ordinador (lletra Comic Sans 12) i han de ser inèdites, a més de no haver guanyat cap altre premi. S’han de presentar al Centre Cívic de Torreforta, Pl. Tarragonés s/n, Servei d’Informació i Assessorament a la Dona (SIAD), en original i cinc còpies abans del 22 de febrer. Podeu trobar les bases al PDF adjunt... A la iniciativa d'aquest bloc que teniu a les mans, anirem a poc a poc afegint-ne d'altres, amb un doble objectiu. Per una banda, l'Escola de Lletres de Tarragona vol afavorir la formació dels seus alumnes amb eines útils que els ajudin a aprofundir en la literatura; per una altra, contextualitzar la creació literària a Tarragona. Aquests dos motius ens han portat a crear "L'Arxiu de Tarragona Literària", una recopilació d'articles i entrevistes sobre els escriptors de Tarragona que vol funcionar com una base de dades i que, a partir d'avui, trobareu als enllaços del nostre bloc. Així hem obert una secció que s'anirà omplint a poc a poc i que té, dins de les seves lògiques limitacions, el propòsit d'albergar tot el material que ens sigui possible. L'Arxiu té format de bloc i podreu viatjar pel seu contingut a través de Carpetes, que indicaran el gènere del text desat, o a través d'un índex temàtic i de noms propis. Tot ho trobareu a la columna de la dreta de la pàgina. No podem oblidar, en aquesta tasca, el suport rebut del Col·lectiu d'Escriptors del Camp de Tarragona, i esperem que l'eina que tot just engeguem sigui d'utilitat a tots aquells que s'interessen per la literatura. En aquest sentit, qualsevol indicació o suggereriment per la vostra part seran benvinguts.
Amb l’objectiu de promoure la creació literària entre els joves s’ha convocat a Valls el “Concurs Valls jove de relats breus”. Poden participar tots els joves entre 18 i 30 anys amb textos originals i inèdits que no tinguin més de 3.000 paraules. Aquest any, amb motiu de l’Any Europeu de la Igualtat d’Oportunitats per a Tothom, es demana que aparegui aquest tema de la manera que es vulgui (oportunitats de gènere, socials, etc). El termini per enviar el relats és el 31 de març de 2007 i s’han de fer arribar les obres per correu electrònic a vallsjove@valls.cat. El premi és de 1.000 euros, però tots els participants tindran dret a un regal. L’atorgament serà durant les festes de Sant Jordi del 2007. Si voleu més informació podeu escriure a l’adreça de correu o trucar al telèfon 977 61 20 10 (Valls Jove).
La Galeria José de Ibarra presenta l’obra del pintor Josep Icart novament a Barcelona d’ençà de la seva desaparició l’any 1985, on va exposar a quinze dies de la seva sobtada mort. Una mostra que va dissenyar i preparar a l’Hotel Terminal però que no va poder veure a causa d’un infart fulminant. Ara, després de gairebé vint-i-dos anys la Galeria JOSE DE IBARRA ens mostra un personatge recuperat de l’oblit. Icart, malauradament desaparegut i desconegut pel gran públic, és un artista de culte reconegut només en cercles iniciats, pel seu particular món d’abstracció paisatgística. Era un treballador compulsiu totalment lliurat a la recerca d’una expressió anímica a través de la llum, el color i el ritme vibrant de màgica fluïdesa marcat pel seu característic traç de pinzell. No és només un artista contemplatiu de la bellesa del paisatge, sinó que esdevé un crit militant del dolor i de les ferides del planeta blau. La seva pintura té una força tel·lúrica , és la veu immemorial de la naturalesa expressada des de la contemporaneïtat... És evident que per a una Escola com la nostra, adreçada a l’ensenyament però també a l’encontre i la col·laboració entre les persones que tenen l’interès comú de la Literatura, la primera preocupació han de ser els seus alumnes. Pensant en ells hem ideat una nova manera de matricular-se als cursos que podeu consultar en notícies anteriors. A sota d’aquest text trobareu el document que us permetrà fer-ho. Només l’heu de baixar al vostre ordinador, omplir-lo, i després fer-lo arribar com a document adjunt al correu de l’escola (escoladelletres@mesvilaweb.cat). Recordeu que també us podeu matricular d’altres maneres que ja hem explicat. L'Escola de LLetres de Tarragona, l'APELLC i El Cep i la Nansa Edicions
es complauen a convidar-vos a la taula rodona amb motiu de la presentació del volum 6 de la col·lecció Argumenta L'escena del futur. Memòria de les arts escèniques als Països Catalans (1975-2005)
en què participaran els dramaturgs Manuel Molins i Joan Cavallé, el llicenciat en història de l'art, especialitzat en arts escèniques Jordi Giramé i els coordinadors del volum Francesc Foguet i Pep Martorell. Durant el transcurs de la presentació es donarà notícia de l'obra La Divina Tramoia de l'autor Manuel Molins editada a Tres i Quatre.
L'acte es durà a terme divendres, 9 de febrer, a les 21 hores, a l'Espai Maria Aurèlia Capmany de l'Escola de Lletres de Tarragona (C/ Sant Llorenç, 3, 43003 Tarragona, escoladelletres@mesvilaweb.cat). (A la fotografia, Manuel Molins)
Una aroma s’enfila per les riberes del riu. Les aigües tèrboles de terra roja, s’aferren com boques a les barques del somni. Suren uns brogits. Entre les canyes vibra un aire com un cel tens i traspua un so que abraça i deixa un bes fràgil en les branques. Glaça la boira el vol dormit d’un ocell que escapa lúcid dels filaments d’una xarxa. I jo, cerco. Conxita Jiménez
L’escriptor, polític i intel·lectual ebrenc, Joan Cid i Mulet (fill del poble de Jesús), ja compta amb un portal propi a Internet. Personalment, com a redactor d’aquesta nova web que dignifica un dels nostres autors més emblemàtics, considero aquest portal literari com una de les activitats principals que ens ajudaran notablement en la difusió de la seva figura i obra, precisament enguany en el marc del centenari del seu naixement. Ha estat dissenyat per l’empresa Caduf, per part de Jordi Morera i d’Albert Pujol, un jove dinamitzador literari de les Terres de l’Ebre i responsable de la fira del llibre ebrenc de Móra d’Ebre i del portal www.llibresebrencs.org, els quals han fet una feina molt meritòria. Li hem volgut donar un caire especialment informatiu i didàctic, per la qual cosa consta de nombrosos apartats que pretenen retratar abastament l’heterogènia personalitat de l’intel·lectual catalanista jesusenc. S’hi troba, evidentment, una secció biogràfica que deixa constància de la seva activíssima feina en l’àmbit del catalanisme polític, de l’esport i de la literatura, tant al Baix Ebre durant el període de la II República com durant el llarg exili mexicà que va durar malauradament quatre dècades. Un dels apartats principals és el que dóna peu a una extensa anàlisi de la seva obra literària i periodística, que abraça la poesia, la novel·la, l’assaig literari i històric, el teatre i la historiografia futbolística. El lector tindrà accés, doncs, als diferents períodes de la seva producció literària en gèneres molt diversos. En el camp de la poesia, hem inclòs poemes en català i en castellà, així com anàlisis de la seva poesia de guerra que el convertí en un dels grans poetes catalans del conflicte bèl·lic, fet molt poc estudiat i difós malauradament. La seva producció narrativa també ha estat força oblidada, i troba en aquest portal un mecanisme de reconeixement. I hem volgut destacar d’una manera clara la seva faceta com a historiador futbolístic que el convertí en tot un emblema del país asteca, després de l’edició de la monumental enciclopèdia en vuit volums, El Libro de oro del fútbol mexicano (1960). La seva vessant política que l’ha convertit en el veritable referent del republicanisme catalanista a les Terres de l’Ebre també ocupa l’espai que es mereixia. Com a polític, va destacar principalment per la seva activitat en el camp de la cultura i de l’educació, per la qual cosa ha passat a la història com un dels millors regidors de Cultura que ha tingut el Consistori tortosí. Entre els altres apartats, s’hi troba un dedicat a la seva curiosa vinculació amb el món del cinema i de la radio. També hem deixat lloc per a difondre l’opinió que sobre ell tingueren diferents intel·lectuals ebrencs que el varen conèixer durant les seves esporàdiques visites als Països Catalans en la dècada de 1960 i 1970: Dr. Ramon Miravall, Jesús Massip, Manel Pérez i Bonfill, Josep Subirats Piñana, etc. Hem volgut donar difusió igualment a diversos llocs web que inclouen nombrosa informació sobre Joan Cid i Mulet, així com un llistat de llibres que ressalten el seu important paper en la política tortosina i en el catalanisme. No podia mancar un apartat final destinat a explicar la intencionalitat del centenari que organitza amb brillantor l’EMD de Jesús amb totes les seves múltiples activitats, entre les quals destaquen: l’edició de dos llibres, aquest portal, una fira literària, un curs d’estiu de la Universitat Rovira i Virgili, un partit de futbol, l’adaptació d’una peça dramàtica seva estrenada als anys 1920, recitals poètics, una xerrada-col·loqui en què intervindran intel·lectuals i escriptors tortosins que el conegueren i l’admiraren, i la inauguració d’un carrer amb el seu nom. A Internet, doncs, Joan Cid i Mulet ja ocupa el lloc d’honor que es mereix. Emigdi Subirats
El passat 26 de Gener es va inaugurar la seu de la Escola de Lletres de Tarragona, un projecte que impulsat per l’Associació Tarragona Literària amb el suport de l’Àrea de Cultura de l’Ajuntament de Tarragona, està orientada a dinamitzar la ciutat en l’àmbit de la producció literària. El centre es troba situat al carrer Sant Llorenç, 3, a la Part Alta, una zona que dóna a aquest espai un entorn molt adequat per la seva tasca. L’Escola obre amb dos espais diferenciats, la sala Maria Aurèlia Capmany, lloc on es va celebrar l’acte oficial de la inauguració de l’escola, i l’Aula-Taller. El projecte va néixer l’any 2002 de la mà de la seva directora i professora Lurdes Malgrat i amb Coia Valls com a coordinadora del centre. Aquesta iniciativa ha vist recolzat l’encert de la seva engegada per l’èxit d’assistència d’alumnes que ha anat creixent any rere any. L’any passat un total de 143 alumnes passaren pels diferents tallers i aquest any, dins el primer trimestre ja són 70 els alumnes matriculats. Com va explicar la seva directora al Diari de Tarragona, es positiu que una escola d’aquestes característiques compti amb un espai físic fix on poder realitzar les seves activitats, tot i que es continuaran fent tallers amb escriptors a la llibreria “La Rambla" que ha estat la seu de les classes fins ara i que ha ajudat a mantenir-la viva des del seu inici fins aquest moment. En un altre ordre de coses, Lurdes Malgrat també va explicar a la premsa que el propòsit de dedicar l’espai a Maria Aurèlia Capmany era com a homenatge a la escriptora, la intel·lectual i la dona d’acció. Dins dels actes de la inauguració el més destacat va ser la presentació de l’últim llibre de Francesc Parcerisas, complementat amb recitals d’alumnes dels diferents tallers de l’Escola acompanyats per la música de Uri Mas i Jordi Roig. La cloenda va anar a càrrec de la violinista Laia Masdeu.
Dos dies més de sud La presentació a Tarragona de l’últim llibre de poemes de l’escriptor Francesc Parcerisas, Dos dies més de Sud, publicat el passat mes d’Abril per Quaderns Crema, va comptar amb la presencia del propi autor, i va anar a càrrec del també escriptor Xulio Ricardo Trigo que en la seva introducció va fer un recorregut per la trajectòria personal i literària de Parcerisas. Aquest llibre ve a ampliar la seva bibliografia, composta, entre d’altres, per llibres de poemes com, Homes que es banyen, L’edat d’or , Focs d’octubre o Natura Morta. Francesc Parcerisas (Begues, Baix Llobregat, 1944), és poeta, traductor i crític literari. Professor del Departament de traducció i interpretació de la Universitat Autònoma de Barcelona, de la que ha estat vicedirector i cap del Departament de Traducció. És membre destacat de la generació literària dels 70. Entre els seus nombrosos guardons destaquen el Carles Riba l’any 1966, el de Crítica de Poesia Catalana i el de Literatura Catalana de la Generalitat de Catalunya. Joan A. Sariol
|
CategoriesPresentacions, recitals, cursos i actes diversos en l'òrbita de l'Escola de Lletres. Articles sobre literatura dels nostres col·laboradors. Recull de textos poètics, narratius o assagístics escrits pels alumnes de l'Escola. Horaris, matèries, professors i altres coses que vulgueu saber sobre els cursos. L'última hora de l'Escola de Lletres. Notícia de premis literaris i de publicacions relacionades amb "Tarragona Literària".
Els meus enllaços
ARXIUS
BIBLIOTEQUES
BLOCS LITERARIS
EINES ÚTILS
LITERATURA A TARRAGONA
LLIBRERIES
MÓN EDITORIAL
PÀGINES AMIGUES
PÀGINES RECOMANADES
|