Correu Blocs | VilaWeb.cat
escolalletres | ACTIVITATS | dimarts, 4 de novembre de 2008 | 23:16h

El proper dimecres dia 5 de novembre tindrà lloc a la Cambra de Comerç de Tarragona un acte dedicat a debatre les relacions entre Literatura i guionatge.

A les 19 hores es podrà assistir a una conferència sobre el tema a càrrec de Josep Ma. Benet i Jornet i, tot seguit, a una taula rodona on intervindran Josep Maria Benet i Jornet, Enric Gomà, Sergi Pompermayer, Toni Orensanz i Enric Castelló.


Aquest acte forma part del cicle “Els dimecres de l’APELLC”, que organitza l’Associació de Professionals i Estudiosos en Llengua i Literatura Catalanes.


Podeu accedir al
PDF adjunt per llegir la informació completa.


Redacció

escolalletres | ACTIVITATS | dilluns, 3 de novembre de 2008 | 16:24h










Ens arriba la notícia sobre l'Itinerari Josep Anton Baixeras, dirigit per Miguel Ángel Fernández i coordinat per Joan Cavallé, que tindrà lloc al Teatre Fortuny el proper dia 6. Una bona oportunitat per conèixer millor l'obra d'aquest escriptor singular. Més informació a la imatge.


Redacció

escolalletres | COL·LABORACIONS | dissabte, 25 d'octubre de 2008 | 11:58h

Estudiants, curiosos i malalts de lletres han omplert aquests dies la sala “Maria Aurèlia Campany” de l’Escola de Lletres. Sota el títol El Faust de Goethe Fa 200 Anys Tarragona ha acollit un seguit de conferències sobre aquest polifacètic escriptor alemany. Johann Wolfgang von Goethe va ser un personatge molt destacat a l’Alemanya del segle XIX, precursor del romanticisme alemany, novel·lista, poeta i dramaturg, i va tenir molta incidència en tota la literatura europea posterior.

Segons el doctor Magí Sunyer, qui va dictar la conferència Faust, poeta: Gaziel, d'Apel·les Mestres", l’escriptorApel·les Mestres és un oblidat en la literatura catalana”. Des d’una erudició informal Sunyer va encarregar-se de recuperar la memòria d’aquest personatge tan nostrat amb un entusiasme i una convicció que precisament ens evoca la frase de l’autor del Faust: “La follia, a vegades, no és altra cosa que la raó disfressada sota una altra forma”.

Tothom coneix la gran celebritat del romanticisme alemany i la tendència amnèsica del poble català. És per això que no deixa de ser una paradoxa que sigui el mateix Goethe el camí per apropar-nos al lletraferit Apel·les Mestres, autor d’una innovadora versió modernista del Faust, Gaziel. L’obra de Mestres comença, a diferència del Faust, amb un poeta jove i frustrat al qual se li apareix l’alter ego i hereu de Mefisto, Gaziel, burleta i irònic, per concedir-li tots els desitjos al jove poeta pel simple gust de “transportar el cel a la terra”.

Mentre anàvem descobrint el Gaziel de Mestres, un públic sol·lícit, bàsicament format per estudiants de la URV, a la recerca i captura del crèdit lliure escalfava amb atenció els seients –no n’hi havia cap de buit- de la sala. Semblava com si el fantasma del mateix Apel·les Mestres fes de porter i no deixés passar a ningú més, revalidant la frase seva que ha fet fortuna i que gairebé ningú li atribueix. Si els seus descendents haguessin de cobrar el copyright serien milionaris: “No passareu!”  que La Pasionaria va fer famosa en el context de la Guerra Civil en la defensa de la ciutat de Madrid.

Helena Valls Icart

(A la fotografia: Racó de la casa de Goethe i retrat d'Apel·les Mestres)
___________________________

"Faust, poeta: Gaziel, d'Apel·les Mestres",
(Conferència a càrrec de Magí Sunyer)
Escola de Lletres de Tarragona, 16 d’octubre 2008.

escolalletres | ACTIVITATS | divendres, 24 d'octubre de 2008 | 14:34h

A partir del 11 de novembre, i amb una periodicitat mensual, tindrà lloc a Tarragona el cicle Joc Partit. Es tracta d’una proposta literària que sota el format del diàleg entre dos escriptors/es ens aproparà a l’actualitat dels escriptors del Camp de Tarragona. Aquesta primera temporada participaran, entre d’altres, Montserrat Abelló, Montserrat Palau, Òscar Palazón, Lurdes Malgrat, Mònica Batet o Adrià Targa.

El cicle, organitzat pels Escriptors del Camp (ESCA), el Departament de Filologia Catalana i la Universitat Rovira i Virgili, i amb la col·laboració de l’AELC i la ILC, és un projecte ambiciós que vol omplir el buit d’actes al voltant de la literatura que d’un temps ençà té lloc a Tarragona.

El programa complet del Joc Partit el podeu llegir al PDF adjunt.

Tarragona Literària informarà puntualment dels actes i de les seves conclusions. Tots els diàlegs seran al Teatre El Magatzem, tret de la festa final de temporada, que es durà a terme el 6 de juny de 2009, en una barca al port de Tarragona, a les 12 hores.

Redacció

(A la fotografia: Montserrat Abelló, una de les participants al cicle.)

escolalletres | COL·LABORACIONS | dijous, 16 d'octubre de 2008 | 11:06h

“La Farinera de Tarragona, el teler del món”, el tapís dibuixat per Joan Miró i teixit per Josep Royo, es troba des de mitjans de setembre al Museu d’Art Modern de Tarragona i continuarà exposat fins el dia 16 de novembre d’aquest any.  

L’exposició recull el projecte col·lectiu dels artistes catalans Joan Miró i Josep Royo del qual se’n resulten tot un seguit de tapissos, també coneguts com Sobreteixims, dissenyats i dibuixats per Miró i elaborats per Royo, en gran part a La Farinera de Tarragona, antiga fàbrica de farina situada al peu de les Cent Escales. “Tapís de Tarragona”, que durant molts anys va ser exposat al actualment desaparegut Hospital de la Creu Roja de Tarragona, i “Tapís de Tarragona II” van ser els primogènits del projecte iniciat a principis dels anys setanta.

“El Gran Tapís” és un exemple de la transcendència del treball comú d’aquests dos artistes, ja que va estar instal·lat a les Torres Bessones des del 1974 fins l’11 de setembre de 2001 quan, degut a l’atemptat terrorista, va desaparèixer junt amb aquestes.

Algunes de les obres resultants d’aquest treball mà a mà entre Miró i Royo han estat exposades en diversos llocs del món com a la Fundació Joan Miró de Barcelona, la Fondation Maeght de Saint-Paul-de-Vance (França) i la National Gallery de Washington, entre d’altres. 

El Museu d’Art Modern brinda amb l’exposició dels Sobreteixims una oportunitat exclusiva de veure esbossos de Miró i els tapissos resultants d’aquests reunits en una mateixa sala. 

Helena Valls Icart 

LA FARINERA DE JOAN MIRÓ I JOSEP ROYO
El teler del mon

Museu d’Art Modern de Tarragona
Del 16 de setembre al 16 de novembre de 2008

escolalletres | ACTIVITATS | dimarts, 14 d'octubre de 2008 | 12:01h

Avui 14 d’octubre a les 19 hores tindrà lloc la inauguració del cicle de conferències El Faust de Goethe Fa 200 anys. Una conferència de Jordi Jané: "Una interpretació del Faust", serà el punt de partida de les jornades que es regiran sota el següent programa...

 

Dimecres, 15 – ESCOLA DE LLETRES

18-20 h. Conferència: Lluís Quintana (UAB), "Maragall: de Werther a Faust".

20-22 h. Lurdes Malgrat: Taller sobre el Faust.

 

Dijous, 16 – ESCOLA DE LLETRES

18-20 h. Conferència: Macià Riutort (URV), "La pronúncia de Goethe".

20-22 h. Conferència: Magí Sunyer (URV), "Faust, poeta: Gaziel, d'Apel·les Mestres".

 

Divendres, 17 – SERVEIS TERRITORIALS 

18-20 h. Conferència amb projecció: Eduard Aznar (UOC), "Faust a l'òpera".

20-22 h. Conferència: Marisa Siguan, "Fausto y Don Juan: dos mitos del individualismo".

 

Organitzen els Dep. d'Anglogermàniques i de Filologia Catalana de la URV, la Sociedad Goethe en España i l'Escola de Lletres de Tarragona. Patrocina: Fundació Privada Mútua Catalana.

 

Redacció

 

Il·lustració: Goethe al seu estudi de Francfort.

escolalletres | NOVETATS | dilluns, 13 d'octubre de 2008 | 19:08h

Comença una nova temporada per aquest diari digital. Tots els que ens hagin seguit fins ara saben de les coses que més ens interessen –la literatura, l’art, el teatre- i de com han anat ocupant les nostres pàgines. De fa temps que pensàvem de fer un pas endavant. Convençuts que els esdeveniments culturals del Camp de Tarragona mereixen un mitjà capaç de ser positiu i crític, rigorós i llegidor alhora.

 

En aquesta temporada tindrem la sort de comptar, seguint sempre la nostra intenció que el “Tarragona Literària” sigui, fonamentalment, un mitjà fet per joves, amb una nova redactora, Helena Valls Icart.

 

L’Helena, a qui aviat veureu pels actes culturals de la ciutat en representació del “Tarragona Literària”, és estudiant de Comunicació a la Universitat Rovira i Virgili, i fa uns anys va fer pràctiques a Tarragona Ràdio. També ha realitzat entrevistes a la revista La Sagarra. Ella ens diu que li agrada molt llegir i que, "derivat d’aquesta afició, també intento escriure, sobretot en dies plujosos, quatre línies amb una mica de coherència".

 

Helena Valls Icart és filla d’escriptor i de professora de clàssiques: "precisament per això em van posar Helena, com la de Troia. El meu avi era el pintor Josep Icart, per la qual cosa des de ben petita he viscut i crescut envoltada de les seves pinzellades escampades per les parets de casa. De ben segur que aquests són els condicionants, i no l’herència genètica, perquè hagi escollit encaminar la meva vida cap al món de la comunicació i perquè em senti tan atreta per la cultura i el saber." 

 

Des del “Tarragona Literària” esperem que la nostra nova col·laboradora, afegida a les veus de qui ja coneixeu, ens doni moltes satisfaccions. A partir d’ara no deixeu d’entrar en aquest diari digital si voleu tenir una altra visió del que passa culturalment al Camp de Tarragona.

 

X. R. Trigo

escolalletres | INFORMACIÓ | dilluns, 22 de setembre de 2008 | 13:19h



L'Escola de Lletres de Tarragona ens ha fet arribar el seu Programa de Cursos per al 2008-2009.

El podeu consultar en l'arxiu adjunt...
escolalletres | dilluns, 25 d'agost de 2008 | 20:23h

La Núria Freixa i el Patxi Maritxalar covaven de fa temps fer un treball conjunt música-paraula. Ho van exposar a la pianista Diana Baker, qui amb la seva generositat, es va engrescar en participar-hi, proposant per tal de completar-ho, convidar a un pintor.
Josep Cebrián accepta traduir la paraula i la música en els aiguats de l’aquarel·la que li és pròpia, essent així com pren el nom de:”Pinzellades d’art

La direcció escènica de la mà de Vicenç Cañón i la incorporació de dues veus per interpretar els poemes: Coia Valls i Marta Olivan, neixen de la intenció de fer créixer els textos en un espai escènic, amb colors de veus diferents i amb un joc entre elles i el fil de l’obra narrat per la Núria (autora dels poemes). La pianista, Marina Ciuró, té la gentilesa de col·laborar també en el projecte.

 

A partir del dia 1 de setembre es podrà gaudir d’aquest espectacle per tot arreu de Catalunya. Però la seva primera representació serà el dia 1 de setembre a les 22h. al Pati del Castell de Torredembarra.

A la fotografia: la pianista Diana Baker.

escolalletres | ACTIVITATS | dimarts, 29 de juliol de 2008 | 10:27h

A les acaballes del mes de juliol, els més propers a l’Escola de Lletres de Tarragona ja saben que s’acosten les "Lectures calentes d’estiu", espectacle de contes per a adults emmarcat en la programació del cicle Cultura de Carrer que tanca els cursos d’estiu programats en el marc de l’Estiu Jove, en coorganització entre l'Escola de Lletres i la Conselleria de Joventut de l’Ajuntament.

Enguany la cita serà el proper dijous 31 de juliol, a les 22.30h, a la Glorieta del Parc de la Ciutat, de Tarragona. Hi estan convidats a llegir tots els alumnes dels cursos d’estiu de l’Escola, a més de tots aquells que han passat per l'Escola al llarg de l’any.

 

Lectures calentes d’estiu

Espectacle de contes per adults.

Glorieta del Parc de la Ciutat (Tarragona)

Dijous, 31 juliol 2008, a les 22’30 hores.

 

Redacció

escolalletres | PREMIS I PUBLICACIONS | divendres, 25 de juliol de 2008 | 18:40h


Publiquem avui el segon premi de relats breus Sant Jordi, convocat per l’Escola de Lletres de Tarragona, il·lustrat amb la fotografia Figura, de Joan Noguera, que va merèixer el segon premi en l’apartat de Fotografia Digital.

 

 

La rondalla del príncep Taiga i Estela

 

Hi havia una vegada un príncep anomenat Taiga que vivia en un país petit, Tigania, rodejat de mar per tot arreu. Cada matí es llevava i pregava al mar, com era el costum a tot el regne.  L’aigua transparent, blavosa, assossegada, sempre els responia com si d’un reflex  interior  d’ells mateixos es tractés. Així dons, el mar escoltava totes les seves penes i també les alegries, era el confident i alhora el metge de totes les ànimes d’aquell petit país. Era considerat com una gran mare, la mare de tots els Tigatinesos.

Un dia el príncep va anar a parlar amb el mar, duia certa tristor als seus grans ulls verds. La pregària va transcórrer amb la pau que dóna el mar, quan el temps no existeix, quan l’assossec penetra molt endins amb suavitat i tendresa.

—Et vull donar gràcies, oh! Mar neu, per tot el que tinc, i demanar-te molta felicitat per tots els meus súbdits.

Així començava el seu diari prec al mar però aquell matí el mar no li responia com sempre ho havia fet. Va parlar amb un missatge diferent comunicant-li:

—Estimat príncep Taiga, conec el teu gran cor i sé que estàs trist i no  t’atreveixes a demanar-me res, tot ho tens, però no tot són coses materials i el teu cor necessita la tendresa d’un dolç amor. Busca’l per tot el regne, sense repòs i el trobaràs. Molts cors enverinats i malignes  s’aproximaran a tu, però confia en el teu instint. Surt aviat, estimat Taiga, el temps passa de pressa.

Aquella conversa va torbar el nostre príncep. Ell no esperava, encara que sí que desitjava, trobar una ànima amb qui compartir el seu cor i la seva vida.

Unes setmanes després, partí el jove príncep sense cap destí a la recerca d’una gran il·lusió. Passaren els mesos i res no trobava. Al regne tothom ho comentava. Feia massa dies que el príncep voltava pels camins parlant i visitant dames, donant festes. Així que les donzelles ja es presentaven davant seu, allà on fos, desitjant ser les escollides.

El príncep cada dia pregava al mar, com sempre, agraint tot el que tenia i desitjant felicitat a tots els súbdits. Però el mar res no li deia de la seva recerca.

Començava Taiga a decaure quan es va presentar davant seu la Cristina, una dona vella i atractiva, amb una veu afalagadora, molt ben vestida i molt perfumada.

—Jo, tinc per vos una verge donzella, la meva filla Estela —li va dir—. És una noia preparada i molt bonica. —Continuà dient— Si vos ho desitgeu, puc dur-la a la vostra presència.

El príncep dubtà d’aquella dona, de tota manera, res no podia perdre, i va accedir a rebre-la dos dies després.

Al matí següent, com tots els Tigatinesos, va anar a pregar amb les mateixes paraules al mar.

—Et vull donar gràcies, oh! Mar meu, per tot el que tinc i vull demanar-te per la felicitat del meu poble.

Aquest cop el mar li parlà:

— Res no em dius de la teva recerca, segueix perseverant,  no defalleixis, escolta la teva ànima príncep Taiga, res no és fàcil, tot costa.

El dia de la cita amb l’Estela, el mar estava molt inquiet, les aigües feien la sensació de voler escapar i volar cap el cel amb turbulentes ones. Una mica espantat Taiga no sabia interpretar la resposta del mar. Aquest silenci i aquelles turbulències el tenien força preocupat.

Així doncs, aquella nit, en aquell sopar preparat amb cura pel servei del príncep, la Cristina va presentar a la seva filla Estela. En Taiga va quedar astorat amb la seva bellesa. La trobada va ser entranyable.

Avançada la vetllada, el príncep es va acomiadar agraint a la Cristina la seva presència i la companyia de la seva filla. Taiga era molt recelós i no volia actuar impulsivament. La veritat és que Estela li havia semblat una noia meravellosa però una mica misteriosa. Tenia uns ulls freds, però amb una calidesa espectacular. Tot pensatiu es va allunyar de la festa sense cap mes comentari.

            Aquella nit no va dormir, recordava la turbulència d’un mar sempre tranquil, sempre acollidor. A ell li semblava que l’Estela seria una bona esposa i mare per als seus fills, però el mar sempre l’havia aconsellat bé..., i ara tenia el pressentiment del seu rebuig.

En llevar-se, va decidir recollir les seves coses i anar a Palau. Un cop allí es va acostar al seu pare i li digué:

—Pare, crec que he trobat la persona que buscava, però el mar es va enfadar el dia que havia de conèixer-la. Què en penses, tu? 

—Estimat fill, només el teu cor pot respondre la pregunta. Ja saps que el mar sempre ha estat el nostre mirall. Escolta’l, valora’l i podràs decidir després. No et precipitis fill meu.

La curta conversa amb el seu pare res no havia aclarit. Aquell consell havia creat encara més confusió dins el cap d’en Taiga.

Va anar a pregar al mar molt aviat al matí següent, com sempre, i li va donar gràcies per tot el que tenia i li va demanar la felicitat de tots el súbdits del regne però el mar no li va respondre, les seves aigües estaven més calmades però hi havia mar de fons i el príncep ho va veure. La resta del dia continuà pensant en Estela, la seva dolça Estela. S’estava enamorant d’ella. El seu record anava envaint  lentament el seu cor. Ara les hores anaven passant més lentes i el seu desig l’aproximava més i més a ella.

Decidí, doncs, que volia tornar-la a veure, parlar-hi sense la presència de la seva mare i així li ho va fer saber. En assabentar-se de la proposta, la Cristina no s’ho podia creure, “per fi ho he aconseguit”, es repetia en veu alta un i un altre cop. De tota manera, tenia por per la innocència de la seva filla.

            Dubtes, molts dubtes, però la malvada bruixa Cristina, sí, sí, he dit malvada bruixa, sabia que havia arribat el moment d’arriscar si volia manar dins el regne de Tigania. La venjança la corroïa per dins. Un antic amor amb el rebesavi d’en Taiga, a qui ella adorava, però que no havia estat correspost, l’havia portat a venjar-se de la seva descendència. La Cristina va se desterrada i abandonada en una altra illa per la seva mala influència envers el rebesavi, ella volia cobrar-se tot el mal que li havien fet. Van ser uns temps grisos i va rebre tanta desconsideració que no podia oblidar-ho.

Bé, doncs la Cristina va assabentar a la seva Estela de les proposicions del príncep. Lluny de negar-se va accedir sense voluntat pròpia a veure’l un altre cop. Hi havia alguna cosa als ulls del noi que la tenia captivada. El príncep va rebre una resposta afirmativa tot seguit.

            Les dues dones van iniciar els preparatius de la trobada. Un vestit senzill però elegant, les sabates a joc, una bolseta de fina pedreria, el seu cabell ondulat i llarg suau com núvols amorosos, i també un perfum dolç amb sensació d’olorosa netedat. Aquelles hores van ser viscudes amb calma però amb força consciència. Tot havia d’estar perfecte i la bruixa Cristina ho sabia. Estela estava il·lusionada, però no enamorada, la seva voluntat era perduda, li semblava un bon noi, però desconeixia els interessos secrets de la seva mare.

Quan tot va estar a punt, les dues dones es van posar en camí. Un carruatge reial amb dos formosos cavalls blancs les esperava a la porta. Tan sols una hora les separava del castell d’en Taiga. Durant el viatge la mare l’aconsellava.

—Actua com si jo fos al teu costat, en cas de dubte, millor una rialla que una paraula fora de lloc —li digué.

La bruixa estava més nerviosa que ella. A la porta del castell la va deixar, tal i com varen quedar. En allunyar-se amb el carruatge la Cristina va restar pensativa, sabia que la tasca d’educar-la havia estat dura, però els resultats eren òptims, n’estava segura. Res no podia fallar.

En Taiga la va rebre amb força il·lusió. El sopar, les presentacions a la família, van ser del tot corteses i correctes. No hi havia cap dubte, sabia estar en tot moment. Semblava, tot perfecte, tot ideal. Taiga s’estava enamorant bojament de la seva senzillesa, de la seva naturalitat i sobretot del seu saber estar. Desconeixia la influència malèvola de la bruixa Cristina i del seu buit en el món dels sentiments.

Al matí següent va tornar al mar un cop més, com feia tots els dies i com feien també tots els Tigatinesos, agraint tot el que tenia i demanat per la felicitat dels seus súbdits. Un cop acabat el prec inicial li va dir a la  mar:

Mirall del meu poble i metge de les nostres ànimes vull presentar-te la donzella que he escollit, demà pregarem junts al matí i podràs conèixer-la.

El príncep es va adonar que encara hi havia mar de fons.

I així va ser, com al matí següent estaven tots dos davant el mar quan ell va començar com sempre els seus precs i en acabar li va presentar Estela. Les aigües van aixecar una gran ona que els va mullar a tots dos. El príncep va estar content perquè va interpretar el que el seu cor volia sentir, ens ha beneït amb la seva aigua, va pensar, però potser no era això el que realment expressava el mar. Un mar que sempre responia fent de mirall dels sentiment comunicats. Llavors una gran tempesta es va desencadenar.

Passat un temps el príncep va voler casar-se amb ella ignorant la resposta de la mare mar de tots els Tigatinesos. Van ser unes noces molt boniques amb molts convidats de la noblesa i molts súbdits. El convit va ser comentat en tot el regne de Tigania. Un castell de focs va ser la cloenda de la festa. Deliciosos colors roses, violetes, blancs amb unes formes espectaculars combinades amb força soroll..., però cada cop que el coet era de color blanc, la cara de la bruixa Cristina esdevenia lletja, arrugada, representant la seva edat autèntica. El príncep es va espantar per la visió, però com que estava tan il·lusionat no li va donar importància al fet. Va pensar que no volia veure el que estava veient de veritat, que s’ho imaginava tot.

Transcorregueren els dies i Taiga no se sentia massa feliç. Tot estava bé, però faltava il·lusió. Estela va demanar-li la companyia de la seva mare, ja que l’enyorava moltíssim. Ell va pensar que la causa d’aquella nostàlgia era la falta de la mare i va accedir. L’actitud d’Estela va canviar amb la seva presència. Se la veia més tranquil·la, més segura. Llavors van començar de veritat els problemes.... Cristina, la bruixa..., a mida que passaven els dies es ficava més i més en tot. Taiga sospitava que alguna cosa succeïa i va demanar informació als seus assessors del regne. Entre tant els seus precs al mar continuaven, però seguia responent amb mar de fons. La Cristina començava amb subtilesa a manar, fent i desfent, tal i com havia somiat que ho faria.

No van trigar gaire els assessors d’en Taiga de trobar la resposta.

—Estimat príncep sabem el que succeeix —digueren.

—Doncs expliqueu-m’ho, si us plau —respongué—. Estic impacient.  

—Bé, doncs, Estela és filla d’uns camperols molt pobres del vostre regne —continuaren.

—Que dieu! no es possible! —Cridà  en Taiga.

—Sí, príncep nostre, hem parlat amb els seus pares, són gent humil a qui la Cristina va canviar la filla per unes llavors màgiques, menjar segur per a tota la seva vida. N’estan molt penedits, però asseguren que no poder alimentar els deu fills és molt dur, príncep Taiga. Així doncs se’n van quedar nou. Estela era la seva petita acabada de néixer. Des de llavors la mare està malalta.

—Bé, moltes gràcies pel vostre treball. Podeu retirar-vos —parlà el Príncep.

Taiga corprès per la noticia intentava comprendre l’actitud de la bruixa, però per molt que pensava i pensava, no entenia la raó per la qual ella havia fet tal cosa.

Va buscar de nou consell amb el seu pare. El va posar al corrent de tot i un gran esglai li va sortir de la seva ànima en forma de lament. 

—Oh fill meu!, la bruixa Cristina és malvada i la pobra Estela una víctima dels seus plans. Vine, seu al meu costat que he explicar-te la historia del teu rebesavi Toga, que també em va explicar el meu pare ara fa molts anys. Jo pensava que Cristina ja era morta, però les seves arts màgiques veig que li han donat llarga vida.

Passaren les hores i tot semblava encaixar, la historia de la relació amb la Cristina i el seu allunyament de l’illa van sorprendre Taiga, quedant-se enfurismat.

Al dia següent els seus precs al mar eren obscurs. Després de donar gràcies pel que tenia i demanar pel seu poble es quedà pensatiu i rumià què fer amb Estela. Entretant només mar de fons.

També aquell matí la princesa Estela, com era el costum a Tigania, com ja sabeu, va anar a pregar al mar amb la seva mare agraint tot el que tenien i demanà la felicitat del seu príncep. La presència de la bruixa va enfurismar el mar i llavors una gran ona de tres metres va pujar fins dalt on eren. En un instant el mar les va engolir d’un sol glop .

A mida que passaven les hores i no tornaven, el príncep començà a sospitar de que alguna cosa no anava bé. Pensava que havien fugit o que fins i tot la bruixa Cristina havia segrestat Estela per allunyar-la d’ell i demanar contrapartida per ella. Què voldria aquella indesitjable dona? Moltes idees van volar pel cap del Príncep. Qui sap el que pot passar dins el cervell malèvol d’una bruixa? Per què el pare no li havia parlat mai de la Cristina i ho feia ara que ja estava bojament enamorat d’Estela? El cap del prìncep treia fum. Un pensament rere l’altre es succeïa sense descans. Va intentar calmar-se i va decidir enviar els seus soldats en busca de les dues dones.

Aquests recorregueren tota Tigania sense trobar-les. La nit va ser llarga i penosa. Patia per la seva desaparició i sospitava de la malvada bruixa. Es lamentava d’haver permès l’entrada a palau de la dolenta Cristina. Si el pare l’hagués assabentat, ben segur que no ho hagués fet. Estela s’hagués acabat acomodant a palau sense la intromissió de la seva mare adoptiva.

            Tan bon punt el sol va sortir, el príncep va anar a pregar al mar i es va sorprendre del transparent, blavós i tranquil de les seves aigües.  Feia molt de temps que no el veia així. I començà la seva pregària:

-Oh! mar meu, et dono gràcies per tot el que tinc i et demano per la felicitat del meu poble. —I desprès afegí— he perdut l’Estela a qui tant estimo i també la Cristina a qui tant odio. En saps tu, alguna cosa? Llavors el mar respongué escopint amb violència  les robes de les dones.

El príncep va comprendre llavors el que havia succeït, el mar se les havia engolit, per això havia recuperat la calma. Trist en Taiga va tornar a casa entenent el missatge que el mar havia estat dient-li sense paraules quan el va mullar en presentar-li la seva estimada i quan tenia mar de fons mentre decidia si es casava o no. Tot demostrava el seu rebuig. Ara ho veia clar. Ara ho comprenia tot, però era massa tard. El seu cor ja s’havia trencat.

De vegades no escoltem el mar i sempre ens diu la veritat.

 

Mariuca Ruíz

escolalletres | INFORMACIÓ | dimecres, 2 de juliol de 2008 | 18:05h

El proper dijous 3 de juliol tindrà lloc al Teatre Metropol de Tarragona una nova edició de VEUS PARAL·LELES, que aquesta vegada tindrà com a eix la frase “De l’Atles a Formentor: vuit poetes”.

 

L’acte serà conduït per l’actriu Mireia Chalamanch i compta amb la direcció escènica d’Albert Mestres i Sofia Fonseca.

 

Els poetes participants seran Elies Barberà, Antonina Canyelles, Laia Noguera, Hadjira Oubachir, Boualem Rabia, Magí Sunyer, Brahim Tazagahart i Salem Zenia.

 

Veus paral·leles (De l’Atles a Formentor: vuit poetes)

Teatre Metropol de Tarragona

Rambla Nova, 46

Dijous, 3 de juliol, 20 h.

 (A la fotografia: Laia Noguera)

 Redacció

escolalletres | INFORMACIÓ | dimarts, 1 de juliol de 2008 | 00:10h

 

Els Serveis Territorials de Cultura de la Generalitat de Catalunya i Les Edicions la Gent del Llamp us conviden a la presentació del llibre...

 

ZENIT. Literatura 2008

 

de poesia, narrativa i teatre dels escriptors Josep Oriol Mas, Gabriel Guasch, Alba Tomàs, Conxita Jiménez, Adrià Targa, Jordi Roig, Albert Ventura i Magí Sunyer.

 

La presentació anirà a càrrec de l’escriptor Òscar Palazón i hi intervindran Adam Manyé i Lurdes Malgrat. Els autors llegiran un fragment de la seva obra.

 

L’acte es desenvoluparà a la sala dels Serveis de Cultura de la Generalitat, carrer Major de Tarragona, dimecres, dia 2 de juliol, a 2/4 de 8 del vespre.

escolalletres | COL·LABORACIONS | divendres, 20 de juny de 2008 | 16:50h


La poesia i la tecnocràcia universitària

 

Al voltant d’una lectura de Pere Rovira a la UAB.

 

El passat 29 de maig, cap a mig matí, el poeta i professor Pere Rovira va oferir una lectura comentada dels seus versos en una aula de la Facultat de Filosofia i Lletres de la Universitat Autònoma de Barcelona. L’acte, obert a qui s’hi volgués afegir, s’havia anunciat com a cloenda de curs dels estudis de Teoria de la Literatura i Literatura Comparada. L’avalaven dos actius (i recentment premiats) representants d’aquesta branca del saber a la UAB, Pere Ballart i Jordi Julià. Tot acte poètic és, d’una manera o d’una altra, un acte d’insubmissió. Malament si no ho és. Però vet aquí que en el cas present una sèrie de factors van semblar conjugar-se per accentuar el caràcter de rebel·lió que aquella lectura pogués contenir, i així, de la forma més natural i espontània, van dotar-la d’una dimensió crítica que, lluny d’ofegar el seu esperit essencialment poètic, el potenciava. Expliquem-ho.

 

Ja des de la seva presentació, Pere Ballart va situar l’event poètic en un context politicouniversitari poc favorable per al conreu i el desenvolupament de les disciplines que s’ocupen de la literatura. Més en concret: va lamentar que els nous plans d’estudis d’imminent aplicació (la profunda reforma universitària coneguda com a pla Bolonya) fessin desaparèixer del mapa de la seva universitat la llicenciatura que precisament aquells estudiants allí congregats estaven cursant. L’acte comptava en efecte amb l’assistència còmplice d’un generós nombre d’estudiants de diverses edats –a més d’algun altre espectador més o menys orteguià i/o casual, com el que signa aquestes ratlles. El cas és que, per un significatiu designi de l’atzar, a la mateixa hora en què s’havia programat la lectura, i en una sala no gaire lluny d’allí, estava prevista la constitució d’una Junta de Facultat que havia de donar llum verda als nous graus bolonyesos. I això naturalment ho sabien molt bé els integrants d’un altre nodrit i organitzat grup d’estudiants: els caracteritzats per la seva radical oposició al pla en qüestió, que havien convocat simultàniament un acte de protesta per impedir com fos l’aprovació dels indesitjats graus. La facultat vivia doncs un moment tens, més simbòlic segurament que decisiu (la reforma estava ja més que decidida abans de la seva simbolització protocol·lària), però que en qualsevol cas conferia a la nostra lectura una intensitat inesperada... (Segueix)

escolalletres | INFORMACIÓ | divendres, 13 de juny de 2008 | 00:04h



El dissabte dia 14, a les 20 hores, a la Sala Maria Aurèlia Capmany de l'Escola de Lletres de Tarragona, carrer Sant Llorenç, 3, baixos, tindrà lloc una xerrada sobre "La novel·la gràfica".

Anirà a càrrec de Quim Pérez, crític literari.

Si voleu veure el cartell en gran, podeu anar a l'arxiu que figura a sota.

escolalletres | INFORMACIÓ | dijous, 12 de juny de 2008 | 15:38h

Demà divendres tindrà lloc a la Biblioteca Pública de Tortosa la presentació del llibre de poemas de Conxita Jiménez, La Cruïlla.

 

L’acte, es celebrarà a les 20 hores i serà presentat per Lurdes Malgrat, escriptora i directora de l’Escola de Lletres de Tarragona.

 

Conxita Jiménez neix a Girona, però viu sempre a Tortosa fins fa sis anys, quan estableix la seva residència a Tarragona. Ha publicat poemes als volums col·lectius Nit de la Poesia 2003 i Nit de la Poesia 2004, així com el llibre de haikus La cruïlla, i relats breus: “El Clip”, a Dos Germans asimètrics i altres contes, Tarragona, Cossetània Edicions, 9è Premi de narrativa curta per Internet, Tinet. Entre els poetes de la seva preferència hi ha Tomàs Garcès, l’Espriu, Pere IV o Vicent Andrés Estellés.

Redacció

escolalletres | INFORMACIÓ | dimarts, 3 de juny de 2008 | 17:58h

L'escriptor Joan Cavallé presentarà el proper dimecres 4 de juny el seu nou llibre juvenil Eva i el bosc, publicat per l'editorial Cruïlla.

La presentació tindrà lloc a dos quarts de nou del vespre a la llibreria La Capona (Carrer Gasòmetre, 41-43 - Tarragona).

Es poden veure algunes de les il·lustracions del llibre al bloc de Segui.

L'Eva es perd al bosc, però al bosc sobretot hi troba... Troba un món divers i meravellós amb un seguit de personatges molt diferents (l''home de l''abocador, un ogre i un nan, uns soldats en desbandada, l''home que viu dalt de l''arbre més alt, el pastor de llops, la serp i el lleó que parlen...). En aquesta estada al bosc l''Eva es farà un munt de preguntes i aprendrà a valorar les coses i persones que té a prop, l''àvia, el pare i la mare, els amics i les amigues..., i la barreja de coses bones i dolentes de la vida.

 

Si voleu llegir més sobre el llibre, aneu a l’arxiu adjunt...

 

Redacció

escolalletres | ACTIVITATS | dissabte, 31 de maig de 2008 | 17:32h

Ens arriben notícies del grup teatral Plàudite, de l’Hospitalet. A més de participar en la 25 Marató de Teatre de Barcelona, els dies 6 i 7 de juny, amb El Corazón del Sueño, a la Sala Sebastià Gasch del Mercat de las Flors (a les 23 hores), també se’ls podrà veure el diumenge 1 de juny al Centre Cultural Santa Eulàlia / Centre de les Arts de l’Hospitalet de Llobregat .

 

Hi posaran en escena de l’obra Da Ponte, un espectacle gratuït basat en la vida del cèlebre llibretista Lorenzo Da Ponte, qui va escriure en col·laboració amb Mozart les obres Les bodes de Fígaro, Don Giovanni o Cosí fan tutte.

 

Tot plegat ve a confirmar la intensa activitat d’aquest grup que disposa també d’una Escola d’Arts Escèniques i del qual podeu consultar l’Agenda d’Activitats a la seva pàgina.

 

Redacció


escolalletres | PREMIS I PUBLICACIONS | dissabte, 24 de maig de 2008 | 12:30h


Montserrat Abelló
(Tarragona, 1918), poeta i traductora tarragonina, ha guanyat el Premi Jaume Fuster que concedeix l'Associació d'Escriptors en Llengua Catalana. El guardó, l'únic que concedeixen els escriptors catalans per votació popular, reconeix la trajectòria d'un escriptor. L'anunci de la guanyadora, que enguany ha complert noranta anys, s'ha fet a migdia a l'Ateneu Barcelonès, en un acte on hi han participat Abelló i el president de l'AELC, Guillem-Jordi Graells.

 

Si voleu, podeu ampliar aquesta notícia a la web de l’AELC...

 

Redacció

escolalletres | ACTIVITATS | dijous, 22 de maig de 2008 | 23:20h

Els amors il·lícits a la Roma antiga

 

Per segon any consecutiu, l’Escola de Lletres de Tarragona participa a les jornades Tàrraco Viva. Si l’any passat ho feia amb un seguit de lectures sobre textos eròtics, aquesta vegada ens proposen fer un viatge una mica més especialitzat; als amors il·lícits. Textos d’Ovidi, Marcial i Juvenal ens ajudaran a valorar les diferències i les similituds entre les consideracions morals i socials dels antics romans i el nostres valors actuals.


Selecció de textos: Adrià Targa i Alba Tomàs.

Dates / Horaris                     Lloc

Divendres 23 a les 20 h          Bar Museum c/ St. Llorenç 5

Divendres 23 a les 21 h          Qatar teteria c/ Trinquet nou, 5

Dissabte 24 a les 20 h            Qatar teteria c/ Trinquet nou, 5

Dissabte 24 a les 21 h            Bar Museum c/ St. Llorenç 5

Lectures en català / Accés: Entrada lliure

www.tarracoviva.com

Categories

  • Presentacions, recitals, cursos i actes diversos en l'òrbita de l'Escola de Lletres.
  • Articles sobre literatura dels nostres col·laboradors.
  • Recull de textos poètics, narratius o assagístics escrits pels alumnes de l'Escola.
  • Horaris, matèries, professors i altres coses que vulgueu saber sobre els cursos.
  • L'última hora de l'Escola de Lletres.
  • Notícia de premis literaris i de publicacions relacionades amb "Tarragona Literària".
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats